Związek między wiedzą nauczyciela
wychowania fizycznego,
a sposobami realizacji programu i lekcji.
Współczesny nauczyciel wychowania fizycznego, zdeterminowany
generalnymi zasadami edukacji permanentnej winien przygotowywać
się do pełnienia ról, które można określić w kategoriach: obywatel,
nauczyciel - żywy wzór kultury fizycznej, dydaktyk, wychowawca
i społecznik, opiekun, animator wychowania zdrowotnego, organizator
i realizator własnego, ustawicznego kształcenia. Ma to być światły
doradca i przyjaciel młodzieży, który potrafi uczyć (praktycznie
i teoretycznie), jak żyć zgodnie z normami higieny, jak dzielić
czas między pracę a wypoczynek i jak kształtować ciało, doskonaląc
zdrowie i sprawność, pielęgnować urodę. M. Demel zarysowuje model
takiego nauczyciela wychowania fizycznego, zamykający się w sekwencji:
wiedza, umiejętności i cechy osobowości, co oznacza, że musi on
rozumieć, umieć i być , bowiem w równym stopniu (...) wychowuje
się przez to, kim się jest, jak przez to, co się wie i potrafi.
Fundamentem budowania trwałych postaw i autentycznych potrzeb
uczestnictwa w kulturze fizycznej w życiu dorosłym powinna stać
się atrakcyjność i twórczość zajęć szkolnego wychowania fizycznego.
Aby jednak ten cel osiągnąć, proces wychowania fizycznego winien
być osadzony na mądrym, konstruktywnym dialogu mistrza i ucznia,
prowadzić do wzajemnego poznawania siebie, budowania zaufania
i zrozumienia.
Nauczyciel wychowania fizycznego, z uwagi na charakter swojego
przedmiotu, ma możliwość oddziaływania na uczniów całym sobą.
Zmuszony jest on przejść od funkcji ściśle pojmowanego technika
nauczania ruchu, do funkcji pedagoga oddziaływującego swoją osobowością
na wszystkie sfery młodej, plastycznej osobowości wychowanka.
Lekcja wychowania fizycznego to rodzaj gry w karty (...) podczas
której (...) nauczyciel odsłania swe umiejętności i wiedzę...
Nie będzie więc dobrym nauczycielem ten, któremu tej wiedzy brakuje.
W oczach uczniów, wnikliwych obserwatorów, straci on wszelki autorytet.
Dlatego też musi nastąpić zmiana w świadomości samych nauczycieli,
którzy powinni zrozumieć, że tylko poprzez ustawiczne, wszechstronne
rozszerzanie swojej wiedzy, kształtowanie własnej osobowości i
doskonalenie samego siebie, mogą oni sprostać wyzwaniom współczesnej
szkoły.
Inna płaszczyzna kontaktu, inne niż w przypadku pozostałych przedmiotów
szkolnych formy organizacyjne i metody kształcenia sprawiają,
że czynności pedagogiczne są adresowane do dziecka, które nauczyciel
wychowania fizycznego musi postrzegać jako pełną i zintegrowaną
osobowość. A zatem Nie tracąc z pola widzenia spraw ciała, czyli
potrzeby nauczania ruchu, wdrażania do aktywności fizycznej po
to, aby podnosić sprawność fizyczną i wydolność, dbać o zdrowie
i higienę - nauczyciel musi pamiętać o przeżyciach i uczuciach
swoich podopiecznych. Rozbudowanie tych uczuć daje szansę na głębszą
refleksję i analizę, zinternalizowanie postaw wobec własnej kultury
fizycznej wychowanka. W ten sposób rozwijać się będzie osobowość
ucznia, w ukierunkowaniu na sprawy ciała.
Konsekwencją przemian cywilizacyjnych i rozwoju nauki jest konieczność
ciągłego samokształcenia nauczyciela. Istotą bowiem transgresyjnej
koncepcji wychowania jest umiejętność tworzenia i poszukiwania
wiedzy oraz gotowość do zmiany świata i siebie. W konsekwencji
prowadzi to do zmniejszania się roli uzyskanego wykształcenia
na rzecz rozwoju nauczyciela w toku pracy. Ta orientacja prospektywna
jest niezmiernie ważna u nauczyciela wychowania fizycznego wobec
perspektywy, iż wartości kultury fizycznej stawać się będą nieodłącznym
elementem codziennego życia człowieka, i że musi on być zdolny
nie tylko do twórczego działania na polu swojej specjalności,
ale i na polach sąsiednich, nie tylko w procesie lekcyjnym, ale
także w pozalekcyjnym i pozaszkolnym. Spełnienie powyższych postulatów
wymaga od nauczyciela wychowania fizycznego cech, które Z. Żukowska
określa jako sprawność intelektualna z wysoką sprawnością fizyczną
i wiedzą, zdolności twórcze, poczucie własnej wartości, postępowość,
dalekowzroczność, powiązanie praktyki z refleksją umysłową, umiejętność
obserwacji, analizy i rozumienia sytuacji, skłonność do angażowania
się, dystans wobec samego siebie, otwartość na innych, raczej
pokonywanie trudności niż dążenie do współzawodniczenia, "ludzki
stosunek do drugiego człowieka" zamiast "miłości pedagogicznej",
odpowiedzialność nie tylko za proces wychowania fizycznego i sportu,
rekreacji i rehabilitacji, ale także za losy wychowanków, uczestników
zajęć; eksponowanie podmiotowego, a nie przedmiotowego traktowania
celów w kulturze fizycznej, nastawienie na człowieka, który jest
najwyższą wartością. A zatem nauczyciel wychowania fizycznego
- wychowawca i pedagog, a nie technokrata czy nawet najlepszy
technolog w swojej specjalności.
Wynikający z dotychczasowych badań obraz nauczyciela wychowania
fizycznego nie przedstawia się zbyt optymistycznie. Według Z.
Żukowskiej, niekwestionowanego autorytetu w dziedzinie badań nad
nauczycielem wychowania fizycznego w Polsce, gotowość do poszerzania
swojej wiedzy to najsłabsze ogniwo w cyklu permanentnego kształcenia
nauczycieli wychowania fizycznego. Istnieje wśród nich niechęć
do teoretycznych refleksji, a preferowanie praktycznych recept.
Jest to związane z preferowaniem w praktyce modelu nauczyciela
technokraty, rozliczanego za zdobyte miejsca w rywalizacji sportowych
jednostek, a nie nauczyciela wychowania fizycznego wychowawcy
młodzieży, zabiegającego o stan zdrowia, warunki rozwoju i kondycję
psychofizyczną młodzieży całej szkoły. Dlatego też nowocześnie
pojmowany rozwój zawodowy nauczycieli wychowania fizycznego stanowi
niezbędny warunek profesjonalizacji ich pracy. Powinien zaczynać
się w punkcie, w którym kończy się ich kształcenie wstępne i być
zorientowany na odnawianie, pogłębianie, uzupełnianie i rozszerzanie
wiedzy głównie w zakresie specjalności przedmiotowej, pedagogiczno
- psychologicznej i zagadnień społeczno - ekonomicznych i kulturowych.
Ma on na celu też pomaganie w adaptacji do zawodu i usprawnianie
własnego warsztatu pracy, zwłaszcza nauczyciela młodego.
Powyższe rozważania oraz analiza literatury pozwalają stwierdzić,
że istnieje ścisła zależność między poziomem wiedzy nauczyciela
a sposobem realizowania przez niego programu nauczania oraz konstruowania
lekcji. Nauczyciele bierni, którym obce jest myślenie teoretyczne,
refleksyjne - jakże potrzebne współczesnemu nauczycielowi kierującemu
procesem rozwoju ucznia - a którzy bazują na łatwo dostępnych
formach i źródłach, z pewnością realizują program swojego przedmiotu
w sposób schematyczny, odtwórczy, uniemożliwiający im przełamywanie
dotychczasowych granic osiągnięć. A przecież bez krytycznej refleksji
nad własną pracą i bez znajomości nowych trendów w pedagogice,
niemożliwe jest przechodzenie na wyższe etapy rozwoju zawodowego
nauczyciela, a reforma edukacji bez nowego myślenia o każdym planie
pracy, dokumencie, o każdej lekcji wf i sytuacji dydaktycznej
nie ma szans na powodzenie.
Sławomir Maksimowicz
Literatura:
1 M. Demel. Szkice krytyczne o kulturze fizycznej. Warszawa 1973,
Sport i Turystyka
2 S. Wołoszyn. Sport a wychowanie. "Wychowanie
Fizyczne i Sport" 1987, nr 2
3L. Lachowicz. Ku skuteczniejszemu nauczaniu. "Lider"
1999, nr 9
4J. Derbich. Swoiste warunki interakcji wychowawczej
nauczyciel wychowania fizycznego - uczeń. W: Ku tożsamości pedagogiki
kultury fizycznej. Z. Żukowska (red.). Warszawa 1993, Polskie
Towarzystwo Naukowe Kultury Fizycznej, s.71
5Z. Żukowska. Pedagogika kultury fizycznej - początki
- rozwój - perspektywy. W: Ku tożsamości pedagogiki kultury fizycznej.
Op. cit., ss.40-41
6B. Hodan, Z.Żukowska. Nauczyciel wychowania fizycznego
i jego społeczno-wychowawcze funkcje. Olomouc-Warszawa 1996, Wydawnictwo
AWF w Warszawie, s.288
7Tamże, s.288
8K. Denek. Kształcenie i doskonalenie nauczyciela w
kontekście rozwoju jego twórczości. W: Twórczy rozwój nauczyciela.
S. Juszczyk. (red.). Kraków 1996, Oficyna Wydawnicza "Impuls",
s.47-48
9L. Lachowicz. Ku skuteczniejszemu nauczaniu. "Lider"
1999, nr 9