Znak czasu, czyli o patologicznych
zachowaniach dzieci i młodzieży
Wiek dorastania był stosunkowo najpóźniej poznanym
okresem rozwojowym człowieka. Badania wykazały,
że wiele dysfunkcji powstaje właśnie w tym wieku
i u wielu osób utrzymują się one przez resztę
życia, przekształcając się często w poważne zaburzenia
kliniczne. Współcześni rodzice i nauczyciele (w
szczególności gimnazjalni) stają przed wyjątkowo
trudnymi wyzwaniami - walką z wciąż nasilającą
się patologią wśród młodzieży.
Z badań epidemiologicznych wynika, że nadal wzrasta
liczba młodych ludzi podejmujących rozmaite zachowania
ryzykowne. Tym terminem określa się różne działania
niosące ryzyko negatywnych konsekwencji zarówno
dla zdrowia fizycznego i psychicznego jednostki,
jak i dla jej otoczenia.
Do najpoważniejszych zachowań ryzykownych zaliczamy:
- palenie papierosów,
- używanie alkoholu,
- używanie innych środków psychoaktywnych (narkotyków,
środków wziewnych, leków),
- wczesną aktywność seksualną,
- zachowania agresywne i przestępcze,
- porzucanie nauki szkolnej,
- ucieczki z domu,
- stosowanie różnych diet dla poprawienie swej
atrakcyjności fizycznej,
- koncentracja na bardzo płytkiej sferze życia,
niechęć do podejmowania jakiegokolwiek wyzwania.
Negatywne konsekwencje zachowań patologicznych
u młodzieży są zazwyczaj poważniejsze i występują
szybciej niż u osób dorosłych z powodu nie zakończonego
jeszcze rozwoju młodego człowieka.
Tak więc wczesny wiek inicjacji (alkoholowej czy
seksualnej) uważany jest za podstawowy czynnik
ryzyka, a im młodszy wiek, tym większe zagrożenie.
Liczne badania wykazały, że zachowania ryzykowne
najczęściej ze sobą współwystępują. Na przykład
picie alkoholu lub odurzanie się narkotykami często
współwystępuje z zachowaniami agresywnymi, przestępczymi
i wczesną aktywnością seksualną lub je wyzwala.
Przeprowadzono dużo badań nad motywami, którymi
kierują się młodzi, podejmując zachowania ryzykowne.
Oto one:
- motywy skłaniające młodzież do picia
alkoholu:
- zmniejszenie zahamowań,
- nabranie śmiałości w kontaktach z ludźmi,
- nawiązanie znajomości,
- dla odprężenia się,
- dla zabawy,
- z ciekawości (jak smakuje alkohol),
- pod wpływem reklamy,
- z nudów,
- chęć ucieczki przed problemami (szkolnymi,
rodzinnymi),
- obniżenie lęku,
- zwrócenie na siebie uwagi rodziny i szkoły,
- bunt młodzieńczy;
- motywy rozpoczynania współżycia seksualnego:
- pragnienia seksualne,
- ciekawość,
- miłość,
- uległość wobec partnera,
- podniesienie poczucia własnej wartości,
- wpływ alkoholu;
- chęć zdobycia środków finansowych (prostytucja
wśród młodzieży w wieku gimnazjalnym i szkoły
średniej).
- motywy sięgania po narkotyki:
- motywy ucieczkowe (ucieczka od problemów
rodzinnych i szkolnych, od nudy i pustki,
od samotności i lęku),
- upodabnianie się do innych członków grupy
rówieśniczej w celu uzyskania ich przyjaźni
i uznania,
- poczucie bezsensu życia,
- ciekawość i chęć przeżycia czegoś niezwykłego,
- dążenie do przyjemności,
- chęć pokazania się dorosłym;
Zachowania ryzykowne są zatem sposobami na załatwienie
bardzo ważnych spraw życiowych, których młodzi
ludzie nie mogą lub nie potrafią załatwić inaczej.
Różne zachowania problemowe umożliwiają więc:
- zaspokojenie najważniejszych potrzeb psychologicznych
(miłości, akceptacji, uznania, bezpieczeństwa),
- realizację własnych celów rozwojowych (np. określenia
własnej tożsamości, uzyskanie niezależności),
- radzenie sobie z przeżywanymi trudnościami życiowymi.
Jeśli młody człowiek czuje, że nie jest kochany
w domu, jest mało atrakcyjny dla rówieśników,
może próbować poprawić swą sytuację w grupie oraz
zyskać akceptację za pomocą picia alkoholu, "ćpania"
czy też innych zachowań ryzykownych.
Pedagodzy badający zachowania nastolatków szukają
przyczyn zachowań ryzykownych. Wymieniają dwa
rodzaje czynników:
- czynniki zewnętrzne, do których zaliczają strukturę
rodziny, wykształcenie, zawód i wyznanie rodziców,
klimat domowy (kontrola i wymagania), wpływy rówieśników
i mediów,
- czynniki wewnętrzne to system osobowości dziecka
(krytycyzm, samoocena, samokontrola, sposób oceniania
rodziny i rówieśników, sposób postrzegania wzorców
osobowych).
Niektóre cechy jednostki i jej środowiska sprzyjają
powstawaniu zachowań ryzykownych, inne natomiast
je hamują.
Czynniki ryzyka to cechy, sytuacje, warunki sprzyjające
powstawaniu zachowań ryzykownych.
Czynniki chroniące to cechy, sytuacje i warunki
zwiększające odporność na działanie czynników
ryzyka.
Do głównych czynników ryzyka sprzyjających zaburzeniom
zachowania związanych z warunkami rodzinnymi należy
zaliczyć:
- czynniki ryzyka sprzyjające używaniu
i nadużywaniu alkoholu;
- wysoki poziom konfliktów w rodzinie,
- brak więzi między rodzicami i dziećmi,
- picie alkoholu, palenie papierosów przez rodziców,
- słabe kierowanie rodziną (np. brak rygorów
lub zbyt surowa dyscyplina, niekonsekwencja);
- czynniki ryzyka sprzyjające wczesnemu
podejmowaniu aktywności seksualnej:
- nieobecność ojca w domu,
- rozwód, separacja, powtórne małżeństwo,
- brak jednego z rodziców,
- brak silnej więzi matki z córką,
- rodzice nadmiernie surowi lub nadmiernie ustępliwi;
- czynniki ryzyka predysponujące do używania
narkotyków:
- brak lub osłabienie więzi emocjonalnej między
rodzicami i dziećmi,
- wysoki poziom konfliktów w rodzinie,
- brak kontroli i dyscypliny lub odwrotnie,
- rozwód lub separacja rodziców,
- matka nadmiernie chroniąca,
- ojciec w roli domowego tyrana;
- czynniki ryzyka sprzyjające powstawaniu
zachowań agresywnych u dzieci:
- dystans uczuciowy (odrzucenie, unikanie kontaktów
z dzieckiem),
- nadmierna kontrola, stosowanie przymusu, wpajanie
poczucia winy,
- niekonsekwentna dyscyplina,
- destruktywny stosunek rodziców do siebie,
- częste stosowanie kar cielesnych;
Nietrudno zauważyć, iż część czynników ryzyka
się powtarza. Są to zaburzenia więzi, liczne konflikty
w rodzinie, brak dyscypliny i kontroli lub nadmiernie
surowa dyscyplina i kontrola, niekonsekwencja
w wychowywaniu, tolerancja rodziców.
Taka rodzina nie wypełnia więc swoich podstawowych
funkcji: wychowawczej i psychologicznej.
Natomiast wśród czynników chroniących przed zaburzeniami
zachowania wymienia się dwa: więź pomiędzy rodzicami
i dziećmi oraz wyznaczanie granic dla zachowań
dziecka.
Zaburzenia więzi z rodzicami uważa się za najważniejszą
przyczynę nerwic, depresji, zaburzeń w odżywianiu
się (bulimia, anoreksja). Od osób bliskich oczekuje
się zaspokojenia naczelnej potrzeby psychologicznej
- potrzeby miłości (tzw. głód bliskości). Jeśli
jej dziecko nie znajdzie w domu - poszukuje gdzie
indziej i to stanowi już punkt zagrożenia. We
współczesnej profilaktyce coraz więcej uwagi poświęca
się takim elementom jak przekazywanie dziecku
reguł postępowania i wyznaczanie granic dla jego
zachowań. W tej teorii odchodzi się od lansowanej
wcześniej teorii wychowania bezstresowego i wychowania
partnerskiego. Życie zweryfikowało te założenia.
Stwierdzono, iż brak granic i reguł, brak dyscypliny
i duża tolerancja przyczyniają się do powstawania
zachowań dewiacyjnych, podobnie jak zbytni rygor
i zbyt ciasne granice.
Uważa się obecnie, że granice i reguły są dzieciom
niezbędne dla zachowania poczucia bezpieczeństwa.
Są również niezbędnym elementem prawidłowego procesu
socjalizacji.
Dziecko, którego rodzice respektują jego poglądy
i uczucia ma szansę na zbudowanie zdrowych granic
intelektualnych (tzn. mieć własne zdanie) i emocjonalnych
(chronią od przewrażliwienia).
System granic pozwala nam określić "kim tak
naprawdę jesteśmy" . Pozbawione granic dziecko
nie jest zabezpieczone przed nadużyciami ze strony
innych, zupełnie nie liczy się z innymi ludźmi,
narażając się na odrzucenie. Jego zachowanie jest
bezmyślne, a nawet bezczelne, chamskie i agresywne,
co ogromnie utrudnia mu kontakty z ludźmi i alienuje
ze społeczeństwa. Dziecko to swoisty zbiornik
emocjonalny - aby mogło normalnie funkcjonować,
musi mieć ciągle uzupełniany zapas paliwa. A tym
paliwem jest mądra, bezwarunkowa miłość rodziców.
Na zakończenie nasuwa się refleksja: nie zmienimy
niekorzystnych zachowań młodzieży za pomocą oddziaływań
profilaktycznych adresowanych wyłącznie do młodych
ludzi, warunkiem skutecznej profilaktyki jest
włączenie rodziców oraz nauczycieli do programów
adresowanych do dzieci i młodzieży.
mgr Krzysztof Romanowicz