Dokumentacja warsztatów: Realizacja
ścieżki prozdrowotnej na różnych przedmiotach - propozycje
Wstęp
W zreformowanej szkole każdy nauczyciel, bez względu na przedmiot
nauczania, musi uwzględnić w swoim rozkładzie materiału zagadnienia
ze ścieżek o charakterze wychowawczo-dydaktycznym.
Ścieżki umożliwiają różnorodną interpretację tego samego zagadnienia
podczas nauczania różnych przedmiotów.
Znane są dwa modele realizacji tematyki ścieżek: przepływowy
(linearny) i rozbieżny.
Z praktyki szkolnej wynika, iż nauczyciele niechętnie realizują
tematykę ścieżek. Czynności z tym związane ograniczają się do
wpisania symbolu ścieżki przy temacie lekcji.
Na dzisiejszych warsztatach, wraz z kolegami chciałabym państwu
udowodnić, iż realizacja ścieżki prozdrowotnej jest prostsza,
niż się wszystkim wydaje. Ale zanim to nastąpi, poproszę państwa
o wykonanie prostego ćwiczenia (Aneks
I).
Jak widzimy zdrowie to termin bardzo złożony i dotyczy wszystkich
sfer naszego życia. Podobnie jest z naszą młodzieżą. Zdrowy uczeń
to nie tylko ten, który uprawia sport i jest sprawny fizycznie,
ale także ten, który nie boi przyjść do szkoły, jest wesoły, uśmiechnięty.
Pierwszą grupę przygotowanych przez nas materiałów stanowią ćwiczenia
aktywizujące, integrujące grupę, zalecane do stosowania w klasach
I (Aneks II)
Druga grupa dotyczy zachowań prozdrowotnych młodzieży i może
być stosowana na każdym przedmiocie (Aneks
III). Czas realizacji poszczególnych zadań jest krótki, a
korzyści płynące z ciągłego przypominania młodzieży o ich zdrowiu
są nieocenione.
Ostatnia grupa ćwiczeń może być realizowana na każdych zajęciach
lekcyjnych. Są to tzw. ćwiczenia śródlekcyjne, dawno zapomniane,
a tak istotne dla zdrowia naszych uczniów. Ponad 50 % dzieci i
młodzieży do 16 roku życia ma skrzywienia kręgosłupa. Przedstawiamy
państwu zestawy przykładowych ćwiczeń śródlekcyjnych (Aneks
IV), a także ćwiczenia z zakresu jogi (Aneks
V).
Można również zaktywizować młodzież, prosząc ją o przygotowanie
ćwiczeń śródlekcyjnych (czas trwania 3-5 min.).
Mamy nadzieję, że przygotowane przez nas informacje i materiały
przydadzą się państwu w pracy z młodzieżą (Arkusz
ewaluacji).
mgr Iwona Konowalska, mgr Sławomir Maksimowicz, mgr Krzysztof
Konowalski