Zasada 1: SZKOŁA DOBRZE UCZY KAŻDEGO UCZNIA
"Szkoła z klasą wyjaśnia, zaciekawia, dba, aby
wszyscy uczniowie osiągali coraz lepsze wyniki i rozwijali
aspiracje życiowe"
Zadanie 1 D: Lepiej przygotować do egzaminów
Nauczyciele zastanawiają się, jak lepiej pomagać uczniom
przygotować się do sprawdzianów wewnątrzszkolnych
i egzaminów zewnętrznych. Można np. przeprowadzać
próbne egzaminy i wspólnie z uczniami analizować,
co sprawiało im trudność. W efekcie poszczególne klasy
przygotowują swoje "listy trudności" (np.
kłopoty ze zrozumieniem polecenia, interpretacją tekstu
źródłowego, zadaniami z wartością bezwzględną liczb).
Te elementy są systematycznie ćwiczone przez nauczycieli
różnych przedmiotów na dodatkowych zajęciach albo
np. w formie "Turnieju klas w pisaniu krótkich
prac z polskiego". Przy okazji szkoła stara się
rozpoznać, ilu uczniów korzysta z korepetycji, i zastanawia
się, jak ograniczyć to zjawisko. W sprawozdaniu końcowym
należy ocenić skutki realizacji zadania, podając np.
wyniki porównywalnych testów czy egzaminów na początku
i na końcu zadania
1. Dlaczego wybraliśmy to zadanie?
Podsumowaniem trzyletniej nauki w gimnazjum jest egzamin,
który muszą pisać wszyscy uczniowie. Ilość otrzymanych
na egzaminie punktów może decydować o przyszłości
uczniów, w tym sensie, że mając lepsze wyniki egzaminu
to oni będą wybierać szkołę średnią, a nie szkoła
ich. Zdajemy sobie też sprawę z tego, że ten egzamin
jest pierwszym tak ważnym w ich życiu i chcielibyśmy
ich odpowiednio do tego przygotować. Doświadczenia
ubiegłych lat dowodzą, że przystąpienie do egzaminu
jest dla uczniów sytuacją bardzo stresującą. Być może
comiesięczne spotkania z "egzaminem" przybliżą
im bardziej jego formułę i w maju 2003 roku będą na
tyle oswojeni z tą sytuacją, że z mniejszym zdenerwowaniem
podejdą do rozwiązywania zadania. Innym powodem wybrania
tego zadanie jest konieczność kształcenia umiejętności
i przypomnienia materiału z klas I i II. Wielu uczniów
bez możliwości systematycznego powracania do poznanych
już wiadomości, przygotowania do egzaminu zostawiłoby
na ostatnią chwilę.
2. Osoba odpowiedzialna za przygotowanie sprawozdania
- szef zespołu zadaniowego, oraz członkowie zespołu
zadaniowego
imiona i nazwiska szefa i członków zespołu zadaniowego
Szef zespołu zadaniowego- Zofia Łukawska, członkowie
: Ewa Hlebowicz, Ilona Halec, Beata Makarewicz, Krzysztof
Romanowicz, Agnieszka Łęgowska, Barbara Jarosławska,
Małgorzata Grońska, Jolanta Żukowska, Elżbieta Obuchowicz-Godzieba,
Agata Urbańska, Monika Dracewicz, Iwona Narkiewicz,
Artur Urbański, Halina Jancewicz, Agnieszka Szarejko-Dapkiewicz,
Jadwiga Koszela.
3. Co wynikło z ankiety "Jaka jest nasza
szkoła"?
Ankietą objętych zostało 75 uczniów , 66 rodziców
oraz 28 nauczycieli. Pierwsze pytanie ankiety brzmiało
: Uczyć każdego ucznia. opisy szkół A) nauczyciele
dbają, żeby wszyscy uczniowie- lepsi, przeciętni i
gorsi- jak najwięcej się nauczyli. Zależy im, żeby
byli przygotowani do dalszej nauki, do sprawdzianów,
egzaminow. B) Nauczyciele nie dbają o to, żeby wszyscy
ucniowie- lepsi, przeciętni i gorsi- dużo się nauczyli.
Nie zależy im, by byli dobrze przygotowani do dalszej
nauki, sprawdzianów, egzaminów. Wyniki ankiety przedstawiają
się nastepująco: Uczniowie: 37 % wybrało odpowiedź
"Taka jak A", 21 %- "podobna do A",
17 %- "Raczej do A", 4% -"Raczej do
B", 5 % - "Podobna do B" , 11 % - "
Taka jak B ", 5 %- "Trudno powiedzieć".
Rodzice: 32 %- " Taka jak A " , 39 % - "
Podobna do A" , 18 % - " raczej do A "
, 11 % - " Raczej do B " . Nauczyciele :
66 % -" Taka jak A " , 17 % - " Podobna
do A" , 8 % -" Raczej do A " , 3 %
- " Raczej do B " , 3 % - " Taka jak
B " , 3 % - " trudno powiedzieć " .
Na podstawie wyników można stwierdzić , że praca szkoły
w zakresie dydaktyki została oceniona pozytywnie przez
uczniów i rodziców. Docenione zostały starania nauczycieli
mające na celu stałe podnoszenie wyników nauczania.
4. Jakimi sprawdzianami i/lub egzaminami postanowiliśmy
się zająć?
4.1. Sprawdzian/egzamin 1
4.1.a. Nazwa
Historia kultury
4.1.b. Krótkie uzasadnienie wyboru
Sprawdzian z przedmiotów humanistycznych zawiera w
sobie treści z języka polskiego, historii, wiedzy
o społeczeństwie, plastyki oraz muzyki. Znajomość
dorobku kultury umożliwi młodym ludziom umiejętność
odbioru różnych tekstów współczesnych - dzieł sztuki,
utworów literackich, filmów, sztuk teatralnych. Zdajemy
sobie sprawę z tego, że młode pokolenie jest pod bardzo
dużym wpływem pseudokultury.W naszej szkole podejmowane
są działania prowadzące do wykształcenia umiejętności
" wyławiania pereł spośród kiczu".
4.2. Sprawdzian/egzamin 2
4.2.a. Nazwa
Kwaśne deszcze
4.2.b. Krótkie uzasadnienie wyboru
Sprawdzian z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych
zawiera w sobie treści z przedmiotów: matematyka,
fizyka, chemia, biologia, geografia. W tej części
sprawdzianu sprawdzane były umiejętności interdyscyplinarne,
użyteczne w życiu codziennym. Motywem przewodnim testu
było pozytywne i negatywne oddziaływanie człowieka
na środowisko naturalne, tak ważne w obliczu wielu
zagrożeń cywilizacyjnych.
5. Jakie umiejętności uznaliśmy za szczególnie
istotne w przygotowaniu do testów lub egzaminów? I
jak je doskonaliliśmy?
5.1. Umiejętność 1
5.1.a. Opis
Czytanie ze zrozumieniem. W wyniku naszej dotychczasowej
pracy zauważyliśmy, że uczniowie mają spore trudności
z właściwym zrozumieniem poleceń, różnych tekstów
kultury. Nasi uczniowie, co wynika z analiz testów,
mają tendencje do cytowania , nawet wtedy, gdy w poleceniu
wyraźnie jest zapisane by tego nie robili, do udzielania
odpowiedzi na teście ,a nie na karcie odpowiedzi.
Jest to kluczowa umiejętność wykorzystywana w życiu
codziennym.
5.1.b. Metody doskonalenia
Na lekcjach przedmiotów humanistycznych poświęcamy
więcej czasu na doskonalenie umiejetności czytania
ze zrozumieniem. Uczniowie dokonują analizy tekstów
źródłowych, wyszukują w nich potrzebne informacje,
dokonują przekładu intersemiotycznego, redagują różne
formy notatek. Kładziemy nacisk na to, by uczniowie
wyrobili w sobie nawyk przedstawiania treści własnymi
słowami. W przygotowywanych przez nas sprawdzianach
kompetencji spora część pytań dotyczy tych właśnie
umiejętności . W ramach dodatkowych zajęć pozalekcyjnych
uczniowie mogą poszerzać swoje umiejętności, natomiast
na zajęciach wyrównawczych prowadzonych z: języka
polskiego, matematyki, fizyki, chemii mogą uzupełnić
braki spowodowane np. nieobecnościa na lekcji lub
słabym zrozumieniem tematu.
5.1.c. Zasięg działań (jacy uczniowie, które
klasy itp.)
Wszystkie klasy III - 9 klas
5.1.d. Ocena skuteczności
Trudno jest już dziś jednoznacznie stwierdzić, na
ile nasza praca jest skuteczna. Na pewno w porównaniu
z poziomem umiejętności z klasy I gimnazjum, a poziomem
z klasy III da się zauważyć postęp. Każdy kolejny
sprawdzian pokazuje, że uczniowie nabywają umiejętność
dokładnego czytania poleceń. Coraz bardziej są obyci
testowo.
5.2. Umiejętność 2
5.2.a. Opis
Argumentowanie. Każdy człowiek powinien umieć trafnie
uzasadniać swoje zdanie, swój wybór. Z gąszcza różnych
argumentów wybrać te istotne i adekwatne do tezy i
danej sytuacji. Następnie rozwinąć i poprzeć konkretnymi
przykładami. Uczynić to zwięźle.
5.2.b. Metody doskonalenia
Jednym z elementów testu humanistycznego jest rozprawka
na zadany temat. Występują w nim polecenia typu: podaj
trzy trafne argumenty do tezy. Na co dzień wymagamy
od uczniów poprawnej argumentacji próśb, postulatów.
Poza tym sami zawsze argumentujemy swoje decyzje.
W tym roku szkolnym zostało utworzone koło dyskusyjne,
którego naczelnym celem jest nabywanie i doskonalenie
umiejętności argumentowania.
5.2.c. Zasięg działań (jacy uczniowie, które
klasy itp.)
Wszystkie klasy III - 9 klas
5.2.d. Ocena skuteczności
Zauważamy, że z dnia na dzień uczniowie mają coraz
bardziej wykształconą umiejętność poprawnego argumentowania
swoich decyzji, wyborów. Dokonują trafnej samooceny
popartej właściwym uzasadnieniem.
5.3. Umiejętność 3
5.3.a. Opis
Wnioskowanie. Uczniowie właściwie analizują czytany
tekst kultury. Potrafią wyciągnąć wnioski i formułować
własne oceny i opinie.
5.3.b. Metody doskonalenia
Doskonalenie umiejętności analizy tekstów literackich
i historycznych, wykresów, map, tabel, ankiet. Powyższa
umiejętność doskonalona jest w czasie lekcji, zajęć
pozalekcyjnych, konkursów, wycieczek.
5.3.c. Zasięg działań (jacy uczniowie, które klasy
itp.)
Wszystkie klasy III - 9 klas
5.3.d. Ocena skuteczności
Zauważamy, że nasi uczniowie coraz lepiej radzą sobie
z umiejętnością wnioskowania. Na podstawie danych
informacji (wykres, tabela, tekst, sytuacje problemowe)
coraz trafniej wyciągają wnioski, formułują postulaty
i sugerują rozwiązania. Po omówieniu testów kompetencji
uczniowie wyciągają wnioski do swojej dalszej pracy.
6. Jak pracowaliśmy?
Bardzo ważne było to, że do przygotowywania testów
i ich sprawdzania włączyło się wielu nauczycieli.
Powołane zostały 2 zespoły zadaniowe, jeden do przedmiotów
humanistycznych, drugi do przedmiotów matematyczno-przyrodniczych.
Członkowie poszczególnych zespołów spotykali się po
lekcjach i wspólnie układali interdyscyplinarne zadania
do testu. Częstotliwość spotkań była różna, wszystko
zależało od stopnia zaawansowania prac nad przygotowaniem
testu .Aby prawidłowo przygotować zadania testowe
odbywały się po 2 trzygodzinne spotkania. Po przeprowadzeniu
testu dokonujemy analizy jakościowej i ilościowej,
omawiamy je także z uczniami oraz między sobą, uzgadniając
zadania do dalszej pracy.
7. W jakiej fazie realizacji zadania jesteśmy?
Co planujemy?
7.a. Czy zakończyliśmy realizację zadania?
Nie. Do tej pory przeprowadziliśmy 3 testy kompetencji,
dwa humanistyczne i jeden matematyczno - przyrodniczy.
7.b. Jeżeli "nie", to jak będziemy
je kontynuować?
Planujemy dalsze sprawdziany, w styczniu i marcu 2003r.
- matematyczno-przyrodniczy, w lutym i marcu 2003
r. -humanistyczny.
8. Jaki był (jeśli był) udział uczniów w przygotowaniu
i realizacji zadania?
9. A jaki był (jeśli był) udział rodziców uczniów
w przygotowaniu i realizacji zadania?
10. Co najważniejszego wydarzyło się w trakcie
realizacji zadania? Czego my, nauczyciele, dowiedzieliśmy
się w trakcie realizacji zadania
W naszej pracy dało się zauważyć duże zaangażowanie
i integrowanie się nauczycieli. Testy są multiprzedmiotowe,
więc niezbędna okazała się współpraca nauczycieli
różnych specjalności i umiejętność korelacji treści
kilku przedmiotów. Nastąpiło zaktywizowanie działań
zespołów przedmiotowych. Cieszy fakt, iż żaden z nauczycieli
nie odmówił pracy nad sprawdzaniem testów. Poznaliśmy
mocne i słabe strony tak uczniów jak i swoje. Konstruowaliśmy
narzędzia testowania, włączyliśmy informatyków do
opracowania wyników testów.
11. Jakie wnioski z realizacji zadania płyną
dla dalszej pracy szkoły?
Przygotowaniem do egzaminów należy w większym stopniu
objąć także pierwsze i drugie klasy. Między innymi
dzięki systematycznemu testowaniu i analizowaniu wyników
doskonalimy narzędzia, swoje umiejętności zawodowe,
przez co podnosimy jakość pracy szkoły.
|