Zasada 2: SZKOŁA OCENIA SPRAWIEDLIWIE
"Szkoła z klasą sprawiedliwie ocenia. Uczniowie
wiedzą, czego mają się nauczyć, znają i rozumieją
zasady oceniania"
Zadanie 2 C: Czy na pewno oceniamy sprawiedliwie?
Jeżeli szkoła, postanowiwszy poprawić sposób oceniania,
wybiera to zadanie, może przeprowadzić dodatkowy sondaż
opinii wśród uczniów, sprawdzając m.in.: czy znają
wymagania ze wszystkich przedmiotów, czy według uczniów
nauczyciele uzasadniają oceny, dostatecznie wcześnie
informują o sprawdzianach itp. Poznawszy te odpowiedzi,
szkoła podejmuje odpowiednie działania: dopracowuje
"system wczesnego informowania uczniów"
o kryteriach oceniania z poszczególnych przedmiotów,
a nawet pojedynczych prac, wprowadza obyczaj pisemnego
uzasadniania ocen z poważniejszych sprawdzianów i
prac, wykorzystuje elementy samooceny i wzajemnej
oceny uczniów, modyfikuje szkolny system oceniania,
organizuje warsztaty samokształceniowe dla nauczycieli
itd.
1. Dlaczego wybraliśmy to zadanie?
Długo zastanawialiśmy się nad wyborem zadania z zasady
"Szkoła ocenia sprawiedliwie". W trakcie
dyskusji doszliśmy do wniosku, że ocenianie jest bardzo
ważnym elementem procesu dydaktyczno - wychowawczego.
Ocenianie powinno być jasne i łatwe w praktyce. Wielu
z nas ma dzieci w wieku szkolnym i doskonale rozumiemy
potrzebę odpowiednio wczesnego informowania o planowanych
sprawdzianach, kartkówkach, pracach pisemnych. Chcieliśmy
także dokonać ewaluacji W.S.O. oraz uwzględnić uwagi
uczniów i rodziców dotyczące tego własnie zagadnienia.
Docierały do nas informacje, że nie zawsze uczniowie
wiedzą za co są oceniani,że nie wszyscy znają zapisy
W.S.O. Odnieśliśmy wrażenie,że W.S.O. w obecnym zapisie
jest zbyt obszerne i przez to nieczytelne dla przeciętnego
ucznia.
2. Osoba odpowiedzialna za przygotowanie sprawozdania
- szef zespołu zadaniowego, oraz członkowie zespołu
zadaniowego
imiona i nazwiska szefa i członków zespołu zadaniowego
1. Szef zespołu zadaniowego: mgr Roman Zapert - nauczyciel
informatyki i techniki. 2. Członkowie zespołu: mgr
Zofia Łukawska - nauczyciel biologii, dyrektor szkoły,
mgr Beata Makarewicz - nauczyciel języka polskiego,
mgr Małgorzata Grońska - nauczyciel fizyki, mgr Elżbieta
Obuchowicz-Godzieba - nauczyciel chemii, mgr Ilona
Halec - nauczyciel historii i wos, mgr Krzysztof Romanowicz
- nauczyciel języka polskiego, mgr Ewa Hlebowicz -
nauczyciel języka polskiego, mgr Agnieszka Dapkiewicz-Szarejko
- nauczyciel matematyki, p. Iwona Narkiewicz - nauczyciel
matematyki, dr Eugeniusz Tomaszewicz - nauczyciel
języka angielskiego.
3. Co wynikło z ankiety "Jaka jest nasza
szkoła"?
Interpretacja wyników ankiety "Jaka jest nasza
szkoła?", odnośnie pytania 4 "Sprawiedliwie
oceniać", przedstawia się następująco: 32% uczniów
uznało, że szkoła jest taka jak A , 17% odpowiedziało,
że podobna do A , 15%-raczejA, 9%-raczej do B, 14%
- podobna do B, 13% uznało, że szkoła jest taka jak
B. Wśród ankietowanych rodziców 45% stwierdziło,że
szkoła jest taka jak A , 15%-podobna do A, 19%- raczej
A, 9% -raczej do B, 3% podobna do B, 6%-taka jak B,
natomiast 3% rodziców miało problem z udzieleniem
odpowiedzi. Jeśli chodzi o odpowiedzi nauczycieli
to przedstawiają się one nastepująco: 46%-taka jak
A, 32%- podobna do A, 13%-raczej do A, 9% -raczej
do B. Na podstawie powyższych wyników można stwierdzić,
że większość uczniów czuje się ocenia-nymi sprawiedliwie.
4. Jakie działania na forum całej szkoły postanowiliśmy
podjąć, aby uczynić praktykę oceniania bardziej zrozumiałą
dla uczniów?
Zespół zadaniowy opracował ankietę, na podstawie jej
wyników sformułowane zostały wnioski do dalszej pracy.
W przypadku nauczycieli brzmią one następująco: uzasadniać
oceny otrzymane przez uczniów przy odpowiedzi ustnej,
np. "Otrzymałeś..., ponieważ zwięźle, na temat
się wypo-wiadałeś"; okazywać zadowolenie, chwalić
nawet za nie-wielkie postępy w nauce; wyjaśniać zasady
punktacji 0-1 za każdą czynność; omawiać sprawdziany,
kartkówki szczególnie wtedy, gdy wypadły źle; zachęcać
uczniów do samooceny i oceny pracy w grupie; stwarzać
sytuacje sprzyjające samoocenie; wprowadzić kartę
samooceny z zachowania; systematycznie wpisywać pozytywne
i negatywne spostrzeżenia na temat ucznia w zeszycie
uwag. Uczniowie powinni zgłaszać wszelkie niejasności
nauczycielom poszczególnych przed-miotów i wychowawcy.
W klasach szkolnych wywieszone zostały Przedmiotowe
Systemy Oceniania, tak by były bardziej dostępne uczniom.
5. Jakie działania podjęli poszczególni nauczyciele?
5.a. Przykład 1
Nauczyciele języka polskiego dokonali modyfikacji
Przedmiotowego Systemu Oceniania upraszczając jego
formę w celu wyeksoponowania dokumentu na korytarzu
szkolnym. Uczniowie zainteresowani jego treścią nie
będą mieli teraz trudności z dotarciem do wymagań
na poszczególne oceny szkolne.
5.b. Przykład 2
Dyrekcja zorganizowała i opłaciła szkoleniowe posiedzenie
Rady Pedagogicznej pt. "Psychologiczne aspekty
oceniania" prowadzone przez Centrum Szkolenia
Kadr Oświatowych w Legionowie. Omawiane zagadnienia
uświadomiły nauczycielom, że ocena nie tylko jest
stopniem szkolnym, ale też jest czynnikiem motywującym
ucznia do dalszej pracy i informacją zwrotną dla ucznia
o jego osiągnięciach i ewentualnych brakach. Zrozumieliśmy
jak ważne jest rozszerzanie stopnia o dodatkowe informacje,
recenzję pracy, w formie ustnej i pisemnej. Ze szkolenia
skorzystali w dużym stopniu młodzi stażem nauczyciele.
5.c. Przykład 3
Nauczyciele wychowania fizycznego zmodyfikowali Przedmiotowy
System Oceniania. Opracowano szczegółowe kryteria
dla poszczególnych ocen semestralnych, co sprawiło
że PSO z wychowania fizycznego stał się dla uczniów
bardziej zrozumiały i przejrzysty. Dla potrzeb oceny
sprawności, umiejętności i wiadomości z gimnastyki,
gier zespołowych i lekkoatletyki stworzono zestawy
testów, prób i skal osiągnięć, na podstawie których
wystawiane są oceny cząstkowe. Jednak zasadniczym
kryterium oceny z wychowania fizycznego jest wysiłek
wkładany przez ucznia w usprawnianie się. Dzięki temu
uczniowie o niższej sprawności fizycznej mają możliwość
uzyskania na koniec semestru ocen wyższych, niż wynika
to z ocen cząstkowych. Nauczyciele j. polskiego i
informatyki podjęli działania mające na celu popularyzację
Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania. Po pierwsze opracowaliśmy
w atrakcyjny sposób przepisy WSO: a)Oceny i wymagania
edukacyjne, b)Klasyfikowanie i promowanie, c)Egzaminy
poprawkowe i klasyfikacyjne, d)Ocena zachowania. Całość
wzbogaciliśmy atrakcyjnymi rysunkami i wyekspo-nowaliśmy
w gablocie na korytarzu szkolnym. Od razu wzbudziło
to duże zainteresowanie. Po drugie opracowaliśmy i
przeprowadziliśmy ankietę wśród uczniów na temat oceniania.
Wnioski płynące z ankiety są następujące: wyjaśniać
zasady punktacji 1-0 za każdą czynność, uzasadniać
oceny ustne np. Otrzymałeś ...., ponieważ zwięźle,
na temat się wypowiadałeś, itp., okazywać zadowolenie,
chwalić nawet za niewielkie postępy w nauce, wyeksponować
na korytarzach Przedmiotowe Systemy Oceniania, polonista
powinien pod wypracowaniem zamieścić recenzje pracy
(obok systemu punktowego), zachęcić uczniów do samooceny
i oceny pracy w grupie, stwarzać sytuacje sprzyjające
samoocenie, wprowadzić kartę samooceny z zachowania,
systematycznie wpisywać negatywne i pozytywne spostrzeżenia
na temat ucznia w zeszycie uwag.
6. W jaki sposób uzasadniamy swoje oceny?
6.a. Przykład 1
Praca pisemna z języka polskiego w klasie I -"
Niezła praca...Ciekawy pomysł na opowiadanie, zaskakujące
zakończenie. Czyta się ją z przyjemnością, tym bardziej,
że wiele w niej lekkiego humoru. Niemniej uważaj na
orto-grafię, zwłaszcza na pisownię wyrazów z "rz"
i "ż". Staraj się także budować krótsze
zdania, nie będziesz gubił wątków /praca oceniona
na db+/
6.b. Przykład 2
Praca kontrolna z historii przeprowadzona w klasach
trzecich w lutym 2003 r. Zakres materiału obejmował
historię nowożytną, gdyż była to powtórka materiału
z klas młodszych, prowadzona w ramach przygotowan
do egzaminu gimnazjalnego. W zakres tej pracy wchodziło:
wskazanie i poprawienie błędów w podanym tekście,
właściwe przyporządkowanie praw antymieszczańskich
i antychłopskich, określenie stylu architektonicznego
zabytków przedstawionych na ilustracji, praca z tekstem
źródłowym. Na ocenę otrzymaną przez ucznia składała
się suma punktów otrzymanych za wszystkie zadania.
Ocenie podlegała jedynie strona merytoryczna, na jej
wyskość nie miały wpływu błędy ortograficzne, stylistyczne
czy językowe. Uczniowie oceniani byli według następującej
punktacji: celujący-17p, bardzo dobry-16-14p, dobry-11-13p,
dostateczny-10-8p, dopuszczający- 7-4p, niedostateczny-0-3p.
Ocena dobra /12p/- powinieneś bardzo dokładnie czytać
polecenia, gdyż niewłaściwe ich wykonanie, spowodowane
niezrozumieniem, przyczyniło się do utraty punktów.
Widzę jednak, że wiedzę merytoryczną posiadasz.
6.c. Przykład 3
Ocena sprawdzianu z informatyki w klasie III - Bazy
danych. Na wynik końcowy miały wpływ umiejętności
zakładania podstawowych obiektów bazy danych: tabele,
formularze, filtry i raporty oraz praca z tymi obiektami.
Przykładowa baza danych samochody.wdb była wykonana
w programie Microsoft Works. Przykład dotyczy oceny
ucznia z klasy III D.- Potrafisz założyć bazę danych
i zapisać ją na dysku. Tabela posiada pola o prawidłowych
cechach, dane nie zawierają nieprawidłowych wpisów.
Formularz zbudowany dla tej bazy posiada atrakcyjny
wygląd: dobry układ kolorystyczny i trafnie dobtrany
rysunek. Filtr miał za zadanie wyświetlać z bazy samochody
w kolorze czerwonym. Po zademonstrowaniu widać, że
filtr spełnia swoją rolę. Raport sporządzony dla tej
bazy miał spowodować wyświetlenie wszystkich rekordów
oraz średniej dla pola cena. Nie wyświetla średniej
ceny, a więc formuła jest nieprawidłowa. Za tabelę:
5 pkt., za formularz 5 pkt., za filtr 5 pkt, za raport
3 pkt. i za obsługę bazy danych 5 pkt., co daje sumę
23 pkt. i ocenę w stopniu bardzo dobry-. Ocena jest
wystawiona zgodnie z Przedmiotowym Systemem Oceniania.
6.d. Przykład 4
Ocena rysunku z techniki uczennicy z klasy I H. Rysunek
dotyczył wymiarowania przedmiotów płaskich. Zastosowałaś
prawidłową grubość linii rysunkowych. Poprawnie stosujesz
znaki wymiarowe. Ogólnie rysunek jest estetyczny.
Uważaj żeby liczby wymiarowe nie dotykały głównych
linii wymiarowych. U ciebie wynika to pewnie z tego,
że za blisko rysujesz główne linie wymiarowe - pamietaj
minimalna odległość to 7 mm. Oprócz tego źle rozmieściłaś
rysunek na arkuszu rysunkowym. Powinien być umieszczony
centralnie, co podwyższa czytelność rysunku. Myślęm,
że ćwicząc więcej rysunek techniczny uzyskasz lepsze
wyniki. Za ten otrzynujesz ocenę dobrą.
6.e. Przykład 5
W klasie trzeciej po zakończeniu omawiania działu
"Sole" przeprowadziłam sprawdzian wiadomości.
Sprawdzana była : -znajomość podstawowych wzorów,
nazw i zastosowań soli, -umiejętność pisania wzorów
sumarycznych na podstawie nazwy i odwrotnie, -umiejętność
pisania równań reakcji otrzymywania soli różnymi sposobami
i dysocjacji, -korzystanie z tabeli rozpuszczalności
soli. Przy każdym pytaniu podana była ilość punktów,
którą uczeń mógł uzyskać za poprawne rozwiązanie.
Maksymalnie można było uzyskać 30 punktów. Przeliczenie
punktów na ocenę szkolną: bdb - 30-27 db - 26-22 dst
- 21-15 dop - 14-9 ndst - 8< Omawiając sprawdzone
prace informowałam uczniów o ich osiągnięciach i brakach.
Np.: Uczeń Kowalski otrzymał stopień dobry. Znasz
nazwy soli, poprawnie piszesz wzory, umiesz pisać
równania reakcji otrzymywania soli podstawowymi sposobami,
ale powinieneś jeszcze poćwiczyć pisanie równań reakcji
w sposób jonowy.
7. Jak nasze inicjatywy zostały przyjęte przez
uczniów?
7.a.Uwagi ogólne
Uczniowie bardzo interesują się zasadami oceniania,
zdają sobie sprawę z tego, że informacje zwrotne jakie
w ten sposób uzyskują pomogą im w nadrobieniu ewentualnych
braków. Wiekszość z nich dość dokładnie zna zasady
oceniania z poszczególnych przedmiotów, sięgają w
razie potrzeby do W.S.O. i P.S.O. Przystępując do
pisania sprawdzianu, pracy klasowej, kartkówki chcą
znać zasady oceniania, pnktowania poszczególnych zadań
i kryteria wystawiania oceny końcowej. W rzypadku
wątpliwości co do oceny zgłaszają się do nauczyciela.
Chętnie też korzystają z możliwości poprawy oceny.
7.b.Wypowiedź 1
Justyna /klasaIII/-uważam,że w naszym gimnazjum jesteśmy
oceniani sprawiedliwie. Wszelkie klasówki i sprawdziany
są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem. Jesteśmy
poinformowani ile punktów otrzymamy za dane zadanie
i jak obszerna wiedza będzie nam potrzebna do dobrego
napisania pracy klasowej. Zdarzaja się też wyjątki.
Niektórzy nauczyciele nie informują nas o zakresie
wiadomości, które znajdują się na klasówce.
7.c.Wypowiedź 2
Marta /klasaIII/-uważam,że jesteśmy oceniani raczej
sprawiedliwie. Nauczyciele z reguły zapowiadają kartkówki,
a do sprawdzianów przygotowują powtórzenia. Wiem,
że dostałam ocenę na jaką zasłużyłam, bo nauczyciele
tłumaczą np. za co ile punktów, gdzie był błąd itp.
7.d.Wypowiedź 3
Karolina /klasaIII/ - Jesteśmy oceniani raczej sprawiedliwie,
nauczyciele z reguły mówią czego od nas wymagaja,
są zapowiadane kartkówki, klasówki, powtórzenia choć
nie ze wszystkich przedmiotów. Nauczyciele zbyt rzadko
uzasadniają nam wystawione oceny, a na sprawdzianach
i kartkówkach znajdują się pojęcie, których nie omawialismy.
8. Jak pracowaliśmy?
W celu realizaji zadania powołany został zespół zadaniowy,
którego zadaniem było zaplanowanie działań i kontrola
ich wykonania. Opracowana została ankieta poświęcona
znajomości W.S.O. przez uczniów, nauczycieli i rodziców.
O jej wynikach poinformowana została Rada Pedagogiczna
oraz przedstawiono wnioski.
9. W jakiej fazie realizacji zadania jesteśmy?
Co planujemy?
9.a. Czy zakończyliśmy realizację zadania?
Zadanie zakończyliśmy. Do tej pory przeprowadziliśmy
ewaluację Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania. Niektóre
zespoły przedmiotowe dokonały pewnych modyfikacji
Przedmiotowych Systemów Oceniania, w gablocie Samorządu
Uczniowskiego wywieszony został czytelny system wystawiania
ocen z zachowania.
9.b. Jeżeli "nie", to jak będziemy
je kontynuować?
Pod koniec roku szkolnego dokonana zostanie ponowna
ewaluacja W.S.O. uwzględniająca nasze całoroczne działania.
10. Jaki był (jeśli był) udział uczniów w
przygotowaniu i realizacji zadania?
Uczniowie wypełniali ankiety "Jaka jest nasza
szkoła?" oraz ankiety przygotowane przez zespół
zadaniowy.
11. A jaki był (jeśli był) udział rodziców
uczniów w przygotowaniu i realizacji zadania?
Rodzice wypowiedzieli się w ankiecie "Jaka jest
nasza szkoła?" oraz w ankiecie przygotowanej
przez zespół zadaniowy. Członkowie Rady Rodziców brali
udział w pracach nad nowelizacją kryteriów oceniania
zachowania uczniów naszego gimnazjum.
12. Co najważniejszego wydarzyło się w trakcie
realizacji zadania? Czego my, nauczyciele, dowiedzieliśmy
się o szkole, uczniach, procesie nauczania?
Tak jak w realizacji innych zadań okazała się niezbędna
współpraca nauczycieli, a także zaangażowanie uczniów
i rodziców. Czytelny i prosty system oceniania stosowany
w szkole jest bardzo ważnym elementem jej funkcjonowania.
Wielu nauczycieli przekonało się ,że ocenę można stosować
nie tylko jako sposób kontrolowania poziomu wiedzy
i umiejętności ucznia, ale też jako niezwykle skuteczną
metodę motywowania do coraz lepszej pracy.
13. Jakie wnioski z realizacji zadania płyną
dla dalszej pracy szkoły?
Nie można poprzestać na jednorazowej ewaluacji W.S.O.,
należy robić to systematycznie uwzględniając potrzeby
nowych roczników uczniów przychodzących do szkoły.
Należy także dokładać starań, by wszyscy nauczyciele
i uczniowie stosowali się do zapisów W.S.O. Należy
zachęcić nauczycieli przedmiotowców do modyfikacji
P.S.O. w celu stworzenia dokumentu czytelnego i zrozumiałego
dla ucznia.
|