Zasada 3: SZKOŁA UCZY MYŚLEĆ I ROZUMIEĆ ŚWIAT
"Szkoła z klasą uczy twórczego i krytycznego
myślenia, pomaga zrozumieć świat i lepiej sobie w
nim radzić"
Zadanie 3 C: Festiwal nauki
Szkoła organizuje festiwal nauki pod hasłem "Zrozumieć
świat". Nauczyciele większości przedmiotów włączają
się w ten projekt i pomagają uczniom zaprezentować
osiągnięcia nauki (np. "Czego jeszcze nie wiemy
o wszechświecie?", "Klonowanie - dobre czy
złe"). Uczniowie mogą też pochwalić się wykonanymi
przez siebie miniprojektami badawczymi ("Park
miejski przy ul. Słowackiego jako ekosystem")
lub przygotować spektakle edukacyjne, np. o tematyce
historycznej ("Wyprawy Krzysztofa Kolumba").
Jest to jedno z tych zadań, w których najważniejsze
jest uruchomienie pomysłowości i aktywności uczniów.
Festiwal ma być połączeniem prawdziwej edukacji i
dobrej zabawy. Powinien też stać się wydarzeniem wychodzącym
poza mury szkoły, w którym wezmą udział rodzice, uczniowie
innych szkół, przedstawiciele społeczności lokalnej
1. Dlaczego wybraliśmy to zadanie?
Szkoła powinna kształcić wszechstronnie, rozwijać
talenty uczniowskie, poruszać tematy dotyczące tego,
co się dzieje wokół nas. Dlatego też wybraliśmy to
zadanie. Z jednej strony chcieliśmy pokazać tematy
nurtujące współczesnego człowieka, a z drugiej dać
możliwość uczniom zaprezentowania swoich talentów
i osiągnięć nie tylko społeczności szkolnej, ale także
lokalnej. Dzięki naszej uroczystości uczniowie lepiej
mogli zrozumieć świat i obowiązujące w nim zasady.
Impreza skłoniła wszystkich do przemyśleń na temat
zagrożeń, które niesie ze sobą rozwój cywilizacji.
2. Osoba odpowiedzialna za przygotowanie sprawozdania
- szef zespołu zadaniowego, oraz członkowie zespołu
zadaniowego
imiona i nazwiska szefa i członków zespołu zadaniowego
Szef zespołu - Jolanta Żukowska. Członkowie: Ilona
Halec, Beata Makarewicz, Małgorzata Grońska, Ewa Siemienkiewicz,
Iwona Konowalska, Katarzyna Sznejder, Beata Klauza,
Ewa Hlebowicz, Monika Dracewicz, Edyta Mańczuk, Agnieszka
Łęgowska.
3. Co wynikło z ankiety "Jaka jest nasza
szkoła"?
Wydaje nam się,że najbardziej pasuje tu pytanie drugie
ankiety "Wyjaśnić i zaciekawić". Ankietą
objęliśmy 75 uczniów, 66 rodziców i 28 nauczycieli.
Oto wyniki ankiety: Uczniowie: taka jak A-37%, podobna
do A-21%, raczej do A-17%, raczej do B-4%, podobna
do B-5%, taka jak B-11%, trudno odpowiedzieć-5%. Rodzice:
taka jak A-32%, podobna do A-39%, raczej do A-18%,
raczej do B-11%, podobna do B-0%, taka jak B-0%, trudno
powiedzieć-0%. Nauczycoele: taka jak A-66%,podobna
do A-17%,raczej do A-8%, raczej do B-3%, podobna do
B-0%, taka jak B-3%, trudno powiedzieć-3%. Cieszy
i chyba trochę dziwi, fakt, że rodzice lepiej oceniają
pracę szkoły, niż sami nauczyciele.
4. Kiedy odbył się festiwal nauki i jaki był
jego przebieg?
4.a. Czas, miejsce
Festiwal odbył się 31.05.2003. Festiwal został podzielony
na dwie części. Pierwsza miała miejsce na szkolnej
sali gimnastycznej, gdzie prezentowany był dorobek
artystyczny uczniów (poezja, taniec, śpiew, prace
plastyczne, spektakle teatralne. Druga zaś odbywała
się w poszczególnych salach lekcyjnych, gdzie prezentowane
były projekty przygotowane przez uczniów. Wielu rodziców
rzadko bywa w salach lekcyjnych. Tym razem mieli możliwość
obejrzenia wszystkich pracowni. A jest co podziwiać,
ponieważ w czasie ferii zimowych i późniejszych weekendów
sale były odnawiane przez rodziców, nauczycieli i
uczniów. W kolorowych pracowniach szybciej i milej
płynie czas.
4.b. Krótkie omówienie programu
W pierwszej części uczniowie prezentowali swoje osiągnięcia.
Wielu naszych gimnazjalistów brało w tym roku szkolnym
udział w konkursach szkolnych i międzygim-nazjalnych,
zajmując wysokie lokaty. W trakcie uroczystości m.
in. oni prezentowali swoje osiągnięcia. Pokazano spektakle
"Poranek poetycki - twórczość Juliana Tuwima",
"Poetycka mowa ciała", recytowano wiersze
o tematyce regionalnej, odbył się krótki koncert chóru
oraz występ szkolnej grupy tanecznej. Rozstrzygnięto
również konkurs, ogłoszony w kwietniu, "Szkoła
w moich oczach". W szkole działają różnorodne
koła zainteresowań, które także pomagają zrozumieć
otaczający nas świat. Praca tych kół została zaprezentowana
po części artystycznej. Wszystkich zebranych zaproszono
do sal lekcyjnych, gdzie można było obejrzęć wcześniej
przygotowane projekty. W sali informatycznej prezentowano
uczniowskie prezentacje multimedialne ("Zabytki
średniowiecza", "Reklama - "pranie
mózgu" czy dźwignia handlu", "Zwierzęta
świata") oraz edukacyjne programy multimedialne
np. "Encyklopedia człowieka", "Encyklopedia
Kosmosu", "Atlas świata").
5. Kto uczestniczył w festiwalu?
Uczestnikami festiwalu byli uczniowie wszystkich klas
gimnazjum i ich rodzice , nauczyciele, oraz zaproszeni
goście: uczniowie, sąsiadującej z gimnazjum, szkoły
podstawowej i ich rodzice oraz inni mieszkańcy osiedla,
na którym znajduje się szkoła.
6. Jakie prezentacje przygotowali uczniowie?
Pierwsza prezentacja - "Klonowanie zagrożeniem..."
Uczniowie klasI prezentowali swoje referaty, przygotowane
pod kierunkiem nauczycieli języka polskiego i biologii.
Wskazane w nich były pozytywne i negatywne aspekty
związane z próbami klonowania organizmów,nastepnie
wywiązała się dyskusja"ZA i PRZECIW klonowaniu"
Druga prezentacja -"Podbój kosmosu" Uczniowie
koła fizycznegoz klasI i III, pod kierunkiem nauczyciela
fizyki, przygotowali pokaz, którego celem było przedstawienie
historii podboju kosmosu, osiągnięcia kosmonautów
i ich odkrycia oraz ich wpływ na rozwój poglądów o
wszechświecie,wykonane zostały plansze z ważnymi datami,tablice
przedstawiajace rozwój poglądów na budowę wszechświata
na przestrzeni dziejów. Trzecia prezentacja - "Cudze
chwalicie-swego nie znacie" Uczniowie klasI pod
kierunkiem nauczyciela biologii wykonali wystawę pokazującą
zagrożenia dla środowiska wynikające ze strony człowieka.Wykonano
dwa modele Ziemi:pierwszy przedstawiał Ziemię pozbawioną
zasobów naturalnych,drugi ukazywał Ziemię z całym
jej bogactwem. Ukazali piękno przyrody ojczystej i
potrzebę jej ochrony na przykładach polskich parków
narodowych.Uwagę zwróciła ilość zgromadzonych eksponatów,często
ze zbiorów własnych uczniów. Czwarta prezentacja -
"Układ słoneczny" -Prezentacja multimedialna,wykonana
przez uczniów klas I i III koła astronomicznego, mająca
na celu przybliżenie informacji na temat poszczególnych
planet i struktury całego Układu Słonecznego.Uczniowie
mogli odbyć wirtualną podróż na wybraną planetę,zdobyć
informacje i ciekawostki na jej temat. Piąta prezentacja
-"Reklama - pranie mózgu czy dźwignia handlu"-przygotowujący
ją uczniowie z klas II zdefiniowali pojęcie reklamy,
wyróżnili jej rodzaje.Samodzielnie wykonywane reklamy
zwracały uwagę na aspekty moralne, związane z reklamowaniem
różnych produktów i usług.Szczególnym zainteresowaniem
cieszyły sie reklamy najpiękniejszych zakątków Ełku.
7. Co sądzą o festiwalu jego uczestnicy?
Nauczycielka historii-"Festiwal był przygotowany
bardzo dobrze. Uczniowie mogli pochwalić się swoimi
osiągnięciami na szerokim forum. Warto byłoby go kontynuować
w latach następnych, ponieważ uczniom bardzo podobały
się prezentacje ich kolegów". Rodzic ucznia z
klasy IIc-"Jestem bardzo zadowolona, że mogłam
przyjść na dzisiejszą uroczystość. Nie zdawałam sobie
sprawy jak dużo różnych działań podejmują uczniowie
tej szkoły. Część artystyczna i prezentacje bardzo
mi się podobały. Jestem pełna uznania dla pracy nauczycieli
i uczniów. Mogłam tez zobaczyć odnowione sale lekcyjne.
Ładnie wyglądają, takie kolorowe". Tomek uczeń
klasy III a- "Było fajnie. Szczególnie podobał
mi się poranek poetycki poświęcony poezji Juliana
Tuwima. Ciekawie przedstawiono "Lokomotywę"
i życiorys Tuwima." Magda uczennica klasy If-
"Najbardziej podobały mi się prace wykonane na
konkurs "Szkoła w moich oczach". Były kolorowe,
wesołe i pokazywały szkołę, nie tylko jako miejsce
pracy i nauki, ale tez zabawy. Ciekawym pomysłem była
możliwość oglądania sal, ja bywam tylko w tych, w
których mam lekcje według planu. Każda jest inna.
Dzięki malowaniu przestały być szare. To dobrze, że
Pani Dyrektor pozwoliła na malowanie różnymi kolorami.
Po obejrzeniu sal poszłam z koleżanką do pracowni
komputerowej." Marcin uczeń klasy IIb-"Ciekawym
pomysłem była możliwość oglądania prezentacji multimedialnych
w pracowni komputerowej. Bardzo lubię spędzać czas
przy komputerze. Teraz widzę, że oprócz zabawy można
go wykorzystać także do nauki. Najbardziej podobała
mi się praca pt. "Zabytki średniowiecza".
Szkoda, że komputery są tylko w sali informatycznej."
8. Jak pracowaliśmy?
Przygotowania do festiwalu rozpoczęliśmy na początku
II półrocza. Zostały wybrane zadania i osoby za nie
odpowiedzialne. Do wykonania poszczególnych zadań
zgłosili się uczniowie. Prezentacje były przygotowywane
metodą projektu, co wymagało systematycznych kontaktów
uczniów z nauczycielami. Każda prezentacja przygotowywana
była przez uczniów z różnych klas, co sprzyjało lepszemu,
wzajemnemu poznaniu. Ogłoszony został też konkurs
plastyczny "Szkoła w moich oczach". Uczniowie
mogli pokazać w żartobliwy sposób naszą szkołę lub
szkołę jaką chcieliby mieć. Przeprowadzone zostały
konkursy recytatorskie, na wiersz regionalny. Uczennice
z zespołu tanecznego opracowały układ taneczny. Przygotowane
zostało przedstawieni o życiu i twórczości Juliana
Tuwima oraz spektakl "Poetycka mowa ciała".
Również chór szkolny przygotował na święto polskiej
szkoły kilka utworów. W organizację festiwalu włączyła
się znaczna część grona pedagogicznego oraz duża grupa
uczniów naszej szkoły.
9. W jakiej fazie realizacji zadania jesteśmy?
Co planujemy?
9.a. Czy zakończyliśmy realizację zadania?
Tak. Mimo zakończenia zadania chcemy, aby taki festiwal
odbywał się co roku. Jest to okazja do raprezentowania
wyników pracy uczniów dla szerszego audytorium. Uczniowie,
szczególnie w takim dni, czują się gospodarzami szkoły.
Chcielibyśmy, aby ten dzień wpisał się w kalendarz
imprez szkolnych.
9.b. Jeżeli "nie", to jak będziemy
je kontynuować?
10. Jaki był (jeśli był) udział uczniów w przygotowaniu
i realizacji zadania?
W przygotowaniu festiwalu uczniowie odegrali główną
rolę. Tematy prezentacji, pokazywanych w salach lekcyjnych,
wybrali uczniowie podczas rozmów z nauczycielami o
przygotowywanym święcie. Sami przygotowywali te prezentacje,
konsultując się z nauczycielami. Wiersze na konkurs
o tematyce regionalnej pisali sami uczniowie.
11. A jaki był (jeśli był) udział rodziców
uczniów w przygotowaniu i realizacji zadania?
W przygotowaniach na terenie szkoły rodzice nie brali
udziału. Jednak niektóre elementy poszczególnych prezentacji
wymagały od uczniów zwrócenia się o pomoc do rodziców.
Cieszy więc fakt, że rodzice naszych uczniów włączją
się też i w takie działania.
12. Co najważniejszego wydarzyło się w trakcie
realizacji zadania? Czego my, nauczyciele, dowiedzieliśmy
się o szkole, uczniach, procesie nauczania?
W trakcie realizacji zadania widać było duże zaangażowanie
tak nauczycieli, jak i uczniów. Okazalo się, że uczniowie
umieją być odpowiedzialni i wykonać powierzone im
zadanie solidnie, nawet bez stałej kontroli ze strony
nauczyciela. Nauczyciele współpracowali ze sobą, gdyż
zadania wymagał zaangażowania się kilku osób w każde
z nich. Przygotowując scenariusz, do tej części imprezy,
która odbywała się na sali gimnastycznej, okazało
się, że uczniowie są bardzo aktywni. Uczestniczą w
wielu konkursach, poszerzając swoje wiadomości i umiejętności.
Wielu odznacza się różnymi talentami: recytatorskim,
aktorskim, plastycznym, muzycznym, tanecznym. Są zaawansowani
w technice komputerowej.
13. Jakie wnioski z realizacji zadania płyną
dla dalszej pracy szkoły?
Przygotowując tego typu przedsięwzięcia umożliwiamy
uczniom prezentowanie ich osiągnięć na szerszym forum.
Mogą oni przedstawić swoje sukcesy indywidualne i
grupowe. Oswoić się z dużym audytorium. Nauczyć się
odbierania opinii na swój temat. Powinniśmy więć mobilizować
jak największą grupę uczniów do tego, aby pokazywali
co wiedzą, potrafią. To przyczynia się do wszechstronnego
rozwoju młodzieży. Jest zachętą dla innych, aby i
oni poszerzali swoje horyzonty.
|