Zasada 4: SZKOŁA ROZWIJA SPOŁECZNIE, UCZY WRAŻLIWOŚCI
"Szkoła z klasą rozwija społecznie, uwrażliwia,
uczy współpracy, działania na rzecz innych i dla dobra
wspólnego"
Zadanie 4 D: Nasza mała i wielka ojczyzna
Wychowanie patriotyczne w odniesieniu do małej i wielkiej
ojczyzny jest obecne w podstawach programowych i w
programach wychowawczych wszystkich szkół. Nauczyciele
zastanawiają się jednak, na ile praca wychowawcza
szkoły w tej dziedzinie trafia do uczniów. Także z
uczniami dyskutują, jak pielęgnować w szkole patriotyzm
i przywiązanie do małej ojczyzny i jak wykorzystać
w tym celu lekcje wychowawcze, polskiego, historii
lub wiedzy o społeczeństwie. Szkoła rozpisuje konkurs
na działanie - lekcję, debatę szkolną, wystawę itp.
- pod hasłem "Nasza ojczyzna mała i wielka".
Najlepsze projekty są realizowane
1. Dlaczego wybraliśmy to zadanie?
Nasza mała i wielka ojczyzna -wybraliśmy między innymi
dlatego, że: - w szkole na trwałe zapisały się LISTOPADOWE
SPOTKANIA - wieczornice poświęcone małej i wielkiej
ojczyźnie(w tym roku szkolnym odbyła się już III wieczornica
I - "Silni Rodziną Wkraczamy w III Tysiąclecie"
- r. szk. 2000/2001, II - "Myśląc Ojczyzna"
- r. szk. 2001/2002, III - "Polska w Europie"
- r. szk. 2002/2003), - Program Wychowawczy Gimnazjum
nr 3 w Ełku zawiera między innymi następujące cele:
kształtowanie postaw patriotycznych, uświadomienie
współistnienia z innymi narodami tworzenie i kultywowanie
tradycji rodzinnych, szkolnych, lokalnych i narodowych
, kształtowanie postawy szacunku dla osiągnięć własnego
narodu, poznanie związków kultury narodowej z kulturą
europejską, realizowane są one podczas lekcji wychowawczych,
przedmio-towych i zajęć pozalekcyjnych przez cały
rok.
2. Osoba odpowiedzialna za przygotowanie sprawozdania
- szef zespołu zadaniowego, oraz członkowie zespołu
zadaniowego
imiona i nazwiska szefa i członków zespołu zadaniowego
W skład zespołu zadaniowego wchodzą: mgr Małgorzata
Grońska - szef zespołu, mgr Zofia Łukawska, mgr Beata
Makarewicz, mgr Ilona Halec, mgr Jolanta Żukowska,
mgr Beata Klauza, mgr Katarzyna Sznejder,
3. Co wynikło z ankiety "Jaka jest nasza
szkoła"?
Odpowiedzi na pytania ankiety nie dają możliwości
zbadania poziomu wychowania patriotycznego wśród naszych
uczniów. Wyniki ankiety dotyczące pytania 6 "pomagać
zrozumieć świat" przedstawiają się następująco:
wśród uczniów 21% odpowiedziało, że jest taka jak
A, 17% podobna do A, 21% raczej do A, 14% raczej do
B, 9% podobna do B, 8% taka jak B, 10% miało problemy
z udzieleniem odpowiedzi. Wśród rodziców 42% odpowiedziło,
że jest taka jak A, 12% podobna do A, 18% raczej do
A, 17% raczej do B, 6% podobna do B, 2% taka jak B,
3% miało problemy z udzieleniem odpowiedzi. Wśród
nauczycieli 36% odpowiedziało, że jest taka jak A,
14% podobna do A, 18% raczej do A, 7% raczej do B,
4% podobna do B, 4% taka jak B, 17% miało problemy
z udzieleniem odpowiedzi. Z udzielonych odpowiedzi
wynika, że w szkole wychowanie patrityczne jest na
wysokim poziomie. Potwierdza to postawa uczniów w
czasie uroczystości.
4. Jak przygotowujemy uczniów do roli uczestników
społeczności lokalnej i obywateli Rzeczypospolitej?
Co należy zmienić, by przygotowywać ich lepiej?
Uczniów do roli uczestników społeczności lokalnej
i obywateli Rzeczypospolitej przygotowujemy następująco:
- kontynuacja wieczornic listopadowych, - spotkania
z ludźmi tworzącymi najbliższe środowisko kulturotwórcze
(chór Cantilena, Teatr im. Józefa Węgrzyna, Galeria
ECK "Ślad", poeci, aktorzy, malarze, fotograficy,
muzycy), - praca z uczniami na zajęciach pozalekcyjnych
- Klub Europejski, Klub Dyskusyjny "Przeciw",
Koło Teatralne "OMO", Koło Taneczne, - realizacja
celów wpisanych w Program Wychowawczy Gimnazjum nr
3 w Ełku : troska o kulturę słowa, stroju, zachowania,
ˇkształtowanie właściwych relacji międzyludzkich,
przygotowanie do życia w zmieniającym się świecie
współczesnym, uwrażliwianie na piękno arcydzieł literatury,
architektury, malarstwa, rzeźby, muzyki, teatru, filmu,
podczas godzin do dyspozycji wychowawcy, lekcji przedmiotowych,
zajęć pozalekcyjnych, uroczystości szkolnych, wycieczek
tematycznych, - lekcje WOS - program kształcenia obywatelskiego,
- kultywowanie tradycji szkolnych, np. ukazywanie
szacunku dla siebie i innych poprzez właściwy strój:
a) codzienny - granatowy, b) w szczególnych sytuacjach
(np. apele okolicznościowe, egzaminy, bale szkolne)
- galowy. organizowanie DNI OTWARTYCH , promocja GIMNAZJALNYCH
TALENTÓW, organizowanie konkursów szkolnych i międzyszkolnych,
uczestniczenie w corocznych spotkaniach lokalnej społeczności:
WIGILI GIMNAZJALNEJ I KOLĘDZIE BISKUPIEJ. Uważamy
, że w naszej szkole podejmujemy wiele różnorodnych
działań i każdy z uczniów może w większym lub mniejszym
stopniu z nich skorzystać . Jedyną zmianą jaką należałoby
wprowadzić jest większe mobilizowanie uczniów do udziału
w podejmowanych akcjach.
5. Jak przebiegał zorganizowany w szkole konkurs
"Nasza ojczyzna mała i wielka"?
Konkurs " Nasza ojczyzna mała i wielka "
mający w naszym gimnazjum podtytuł " Ełk , Polska
, Europa " został ogłoszony w szkole i w powiecie
ełckim w październiku 2002 roku. Uczniowie naszej
szkoły w ramach lekcji plastyki , godzin wychowawczych,języka
polskiego,wiedzy o społeczeństwie poruszali tematy
związane z pojęciem "Ojczyzna - mała i wielka"
.Przedstawiali zabytki regionu , planowali przygotowanie
prac plastycznych . Przebieg konkursu plastycznego
: - opracowanie regulaminu konkursu , - rozpropagowanie
konkursu w innych szkołach, - ocena prac przez jury,
- ogłoszenie wyników i zaproszenie wszystkich zainteresowanych
na podsumowanie konkursu podczas III LISTOPADOWYCH
SPOTKAŃ W GIMNAZJUM NR 3 W EŁKU, - zorganizowanie
wystawy pokonkursowej pod hasłem: "Ełk, Polska,
Europa". Regulamin MIĘDZYGIMNAZJALNEGO KONKURSU
PLASTYCZNEGO "EŁK, POLSKA, EUROPA" 18 października
2002 r. opracował zespół w składzie: mgr Ilona Halec,
mgr Małgorzata Grońska, mgr Zofia Łukawska, mgr Beata
Makarewicz, mgr Jolanta Żukowska, mgr Edyta Mańczuk.
25. października 2002r. regulamin konkursu wraz z
kartami zgłoszeń rozesłano do gimnazjów z powiatu
ełckiego. Do 18. listopada 2002r. komisja konkursowa
przyjmowała nadesłane prace plastyczne. Jury w składzie:
mgr Ilona Halec mgr Małgorzata Grońska mgr Zofia Łukawska
mgr Beata Makarewicz mgr Jolanta Żukowska mgr Edyta
Mańczuk po przejrzeniu 51 prac wykonanych przez 81
uczniów z czterech gimnazjów powiatu ełckiego: Gimnazjum
nr 1 w Ełku, Gimnazjum nr 3 w Ełku, Gimnazjum nr 4
w Ełku, Publiczne Gimnazjum w Kalinowie, wyłoniło
zwycięzców, przyznając: I miejsce: Agnieszka Łask
/Kalinowo/ II miejsce: Ewa Korf /G4 Ełk/ III miejsce:
Bartłomiej Sepko, Daniel Kołobun, Michał Kadyszewski
/G1 Ełk/ WYRÓŻNIENIA: Emilia i Natalia Doroszkiewicz
/G3 w Ełku/, Marta Straszyńska i Ewa Zienkiewicz /G1
Ełk/, Urszula Kochanowicz /G1 Ełk/. Osobom w/w wręczono
nagrody rzeczowe podczas III LISTOPADOWYCH SPOTKAŃ
W G3. Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali dyplomy
za udział w konkursie, szkołom natomiast wysłano podziękowania
za aktywny udział w przedsięwzięciu.
6. Które projekty zrealizowaliśmy?
6.1. Opis 1
Debaty uczniowskie zainspirowały nauczycieli i uczniów
do stworzenia scenariusza wieczornicy "Polska
w Europie" .Wykorzystaliśmy w niej wiersze polskich
poetów i twórczość własną uczniów. Zintegrowała ona
środowisko szkolne i lokalne. Uczestni-czyli w niej
:uczniowie,nauczyciele, rodzice, przedstawiciele władz
samorządowych i oświatowych.Gościliśmy Wiceprezydenta
Miasta Ełk,Naczelnika Wydziału Edukacji UM,ełcki chór
"Cantilena".
6.2. Opis 2
Wycieczki tematyczne-"Poznajemy swoją małą Ojczyznę"
organizowane są przez wychowawców i nauczycieli różnych
przedmiotów.Dzięki nim uczniowie poznają piękno Ełku
, jego okolic oraz regionu Warmii i Mazur. Poznają
przeszłość historyczną i najważniejsze zabytki. Przykłady
wycieczek zorganizowanych we IX i X 2002 r. : klasy
III c ,III h odbyły wycieczkę po Suwalszczyźnie,klasa
Ib zwiedzała Ełk poznająs zabytki miasta , klasy I
zorganizowały wycieczki rowerowe po najbliższej okolicy
pozanjąc historię i zabytki przyrody.
6.3. Opis 3
Edukacja teatralna polega na cyklicznych spotkaniach
prowadzonych przez aktorów teatru ełckiego Uczestniczyli
w nicz wszyscy uczniowie klas I.Odbywały się one w
:IX,X,XI,XII 2002 r.W ramach tych zajęć uczniowie
poznali twórczość ełckiej poetki Ireny Misztal ,wspólpracowali
z aktorami Piotrem Kowalewskim i Krzysztofem Banią.
Uczniowie mieli także możliwość kształcenia swoich
umiejętnośći pracy nad rolą,później współtworzyli
teksty kultury i angażowali się w prace środowisk
kulturotwórczych. Niektórzy członkowie Szkolnego Koła
Teatralnego"OMO" zostali zaproszeni do współpracy
z Teatrem im.Józefa Węgrzyna w Ełku.
7. Opinie uczniów o prowadzonych w szkole
działaniach
1. Mam na imię Katarzyna . Jestem ucznnicą klasy III
i już 3 raz oglądałam wierczornicę. Tematy są co roku
inne, ale treści uzupełniają się. Podobają mi się,
gdyż są przedstawienia teatralne, a nie przypominają
typowych apeli. Listopadowe Spotkania odbywaja się
w godzinach wieczornych i zmrok panujący za oknami
pozwala wczuć się w nastrój chwili. W tym roku mottem
były słowa Jana Pawła II. Dzięki nim zrozumiałam,
że Polska nie musi wchodzić do Europy, gdyż jest w
niej od wieków. I ja nie uszę się wstydzić mego dziedzictwa
kulturowego. 2. Mam na imię Łukasz i uczę się w klasie
II: Bardzo często nauczyciele mówią o patrotyzmie
na lekcjach. Wieczornice listopadowe także dotyczą
tego pojęcia, ale jest ono przedstawiane w ciekawy,
bardziej atrakcyjny sposób. 3. Patriota kojarzy mi
się z powstańcem walczącym o wolność swego kraju.
Cieszę się jednak, że dzisiejsza Polska jest krajem
wolnym. Ja 14 letnia osoba swoją postawę patriotyczną
wyrażam tym, że znam hymn, strojem galowym zaznaczam
dni, w których obchodzimy święta narodowe, sznauję
symbole. Nauczyciele przypominają nam o tym obywatelskim
obowiązku - Magda z klasy I 4. Wieczornica bardzo
mi się podobała. Wniosła do mojego życia bardzo wiele.
Miałam sposobność: -posłuchać o wielkich Polakach,
wysłuchać kilku utworów granych przez moje koleżanki
i kolegów, -poznałam nasze szkolne talenty aktorskie,
muzyczne, teatralne, -posłuchałam kilku pięknych utworów
wykonanych przez ełcki chór "Cantilena".
Byłam bardzo szczęśliwa, że mogłam uczestniczyć w
tej pięknej urooczystoci szkolnej , która na trwałe
wpisała się w tradycje naszej szkoły- Ania z klasy
I
8. Jak pracowaliśmy?
Został powołany zespół zadaniowy , dokonano podziału
ról , opracowano strategie działania. W prace włączyli
się nauczyciele różnych przedmiotów oraz uczniowie.Zespół
spotykał się w godzinach popołudniowych, po zakończeniu
godzin lekcyjnych. Spotkania były częste z reguły
2-3 godzinne. Przygotowywaliśmy autorski scenariusz
całej uroczystości, pracowaliśmy nad scenografią,
ćwiczyliśmy interpretację głosową tekstów, choreografię.
Włączyliśmy do pracy zespół taneczny - uczniowie pod
kierunkiem nauczyciela przygotowali tańce narodowe
( polonez i mazur). Opracowaliśmy okolicznościowe
albumy poświęcone wybitnym Polakom , których sylwetki
przedstawiane były w czasie uroczystości. Rozpropagowaliśmy
nasze spotkanie w środowisku lokalnym.
9. W jakiej fazie realizacji zadania jesteśmy?
Co planujemy?
9.a. Czy zakończyliśmy realizację zadania?
Tak. Mimo to podczas lekcji języka polskiego , historii,wiedzy
o społeczeństwie, godzin wychowawczych uczniowie prezentują
historię Ełku, tworzą wiersze o Ełku, biorą udział
w konkursach o tematyce regionalnej.Zdobywają nowe
wiadomości o naszym regionie w ramach zajęć informatyki
- korzystanie z Internetu.
9.b. Jeżeli "nie", to jak będziemy
je kontynuować?
W dalszym ciągu prowadzone będą działania mające na
celu lepsze zapoznanie uczniów z wielką i małą ojczyzną.
W planach mamy też ewaluację Programu Wychowawczego
- w szczególności cel poznawanie najbliższego środowiska
kulturotwórczego , przygotowany i przeprowadzony zostanie
kolejny Dzień Europy w Gimnazjum nr 3 w Ełku.
10. Jaki był (jeśli był) udział uczniów w
przygotowaniu i realizacji zadania?
Uczniowie bardzo chętnie biorą udział w odbywających
się w szkole uroczystościach. Angażują się w ich przygotowywanie:
tworzą scenariusze, przygotowują dekoracje, zajmują
się stroną organizacyjno-porządkową.
11. A jaki był (jeśli był) udział rodziców
uczniów w przygotowaniu i realizacji zadania?
Niejednokrotnie rodzice sponsorują przygotowywane
uroczystości. Zasiadają na widowni, pomagają w wykonaniu
strojów, zdobyciu rekwizytów.
12. Co najważniejszego wydarzyło się w trakcie
realizacji zadania? Czego my, nauczyciele, dowiedzieliśmy
się o szkole, uczniach, procesie nauczania?
Zdajemy sobie sprawę z tego, że poza dydaktyką ważne
jest również dbanie o wychowanie patriotyczne i obywatelskie.
Przy tego typu okazjach odkrywamy nowe talenty artystyczne
wśród uczniów. Jest to również możliwość do lepszego
poznania się z rodzicami, prezentacji osiągnięć szkoły
na forum miasta.
13. Jakie wnioski z realizacji zadania płyną
dla dalszej pracy szkoły?
Mamy zamiar dalej krzewić wśród uczniów poczucie lokalnego
patriotyzmu, pokazywać dobre i słabe strony naszej
małej ojczyzny. Mamy nadzieję, że po wejściu do Unii
Europejskiej nie zapomną o swoim polskim pochodzeniu
i dziedzictwie kulturowym.
|