Zasada 5: POMAGA UWIERZYĆ W SIEBIE, TWORZY DOBRY KLIMAT
"Szkoła z klasą pomaga uczniom uwierzyć w siebie.
Panuje w niej życzliwa, pełna wzajemnego szacunku
atmosfera"
Zadanie 5 E: Szkoła bez nałogów
Nauczyciele dokonują przeglądu działań profilaktycznych
podejmowanych przez szkołę. Zastanawiają się, jak
skuteczniej chronić uczniów przed nałogami i uczyć
zdrowego trybu życia. Rozmawiają o tym z samymi uczniami.
Sprawdzają, czy dla wszystkich jest absolutnie jasne,
że w szkole nie toleruje się papierosów, alkoholu
i narkotyków. Podejmują działania odpowiednie do skali
problemu: prowadzą dodatkowe zajęcia profilaktyczne,
zapraszają specjalistów, np. z poradni psychologiczno-pedagogicznej,
zachęcają uczniów, by sami zorganizowali akcję plakatową
lub kampanię w innej formie. Opracowują razem z uczniami
deklarację "Nasza szkoła bez nałogów"
W tym zadaniu szczególnie pożądany byłby udział w
zespole zadaniowym uczniów
1. Dlaczego wybraliśmy to zadanie?
Z obserwacji współczesnego świata wynika, iż alkoholizm,
nikotynizm, narkomania zaczynają zagrażać coraz młodszym
ludziom. Wiemy też z własnych doświadczeń, że i uczniom
naszej szkoły nie są one obce. Młodzi ludzie w bardzo
dużym stopniu ulegają wpływom, nie zawsze pozytywnych
grup rówieśniczych. Daje się także zauważyć osamotnienie
młodego człowieka spowodowane pracą zawodową rodziców,
częstymi ich nieobecnościami w domu, brakiem czasu
dla dzieci. Wyniki ankiety przeprowadzonej w szkole
pokazują, że należy nasilić działania profilaktyczne.
2. Osoba odpowiedzialna za przygotowanie sprawozdania
- szef zespołu zadaniowego, oraz członkowie zespołu
zadaniowego
imiona i nazwiska szefa i członków zespołu zadaniowego
mgr Beata Makarewicz - szef zespołu, mgr Zofia Łukawska,
mgr Artur Urbański, mgr Ilona Halec, mgr Jolanta Żukowska,
mgr Małgorzata Grońska, mgr Łucjan Szkatuła, mgr Elżbieta
Obuchowicz-Godzieba, dr Eugeniusz Tomaszewicz, mgr
Anna Paszkowska, mgr Iwona Konowalska, mgr Ewa Hlebowicz,
mgr Agata Urbańska
3. Co wynikło z ankiety "Jaka jest nasza
szkoła"?
Z ankiety przeprowadzonej wśród uczniów, nauczycieli
rodziców wynikało, że nie wszyscy uczniowie czują
się w szkole bezpiecznie, że szkoła jest taka jak
A uznało 13% uczniów. Wyniki wskazują, że około50%
rodziców uważa,że szkoła jest taka jak A lub podobna
do A, zaledwie 3 % rodziców określa szkołę jako taką
jak B, 36 % nauczycieli wskazuje, że szkoła jest taka
jak A, 10%-podobna do A, a 18% wskazało na podobieństwa
z B. Przeprowadziliśmy też dodatkową ankietę mającą
na celu zdiagnowować najbardziej palące problemy dotyczące
bezpieczeństwa w szkole i jej najbliższym otoczeniu.
Jej wyniki przedstawione Radzie i rodzicom pozwoliły
określić działania jakie powinna zaplanować szkoła
w zakresie profilaktyki.
4. Jak przebiegała szkolna dyskusja na temat
nałogów i tego, co szkoła może zrobić, aby lepiej
przed nimi chronić uczniów?
4.a. Jak zorganizowaliśmy dyskusję?
W szkole działa koło dyskusyjne "Przeciw!",
to właśnie jego członkowie zauważyli, że we współczesnym
świecie nasila się problem nałogów. Zaproponowali
więc klasom przeprowadzenie lekcji na temat nałogów
i ochrony przed nimi. Wynikiem kla-sowych debat były
deklaracje i wytypowanie przedstawiciela społeczności
na spotkanie dyskusyjne. Poczyniono przygotowania
- przestudiowano literaturę, artykuły prasowe na temat
nałogów, przeanalizowano Deklarację Praw Człowieka,
zaproszono szkolną pielęgniarkę, wypożyczono sprzęt
audiowizualny, dokonano selekcji materiału, opiekunki
-wyboru fragmentów prezentowanego filmu. Dyskusja
odbyła się 26.02.2003r.. Wzięli w niej udział przedstawiciele
wszystkich klas oraz członkowie koła dyskusyjnego
"Przeciw". Debatę poprzedzono projekcją
fragmentów filmu "Dzieci z Dworca Zoo" i
wykładem szkolnej pielęgniarki dotyczącym nałogów.
Uczniowie wcześniej znali temat rozprawy, przygotowali
tezy, argumenty. Posiadali wypracowane przez klasy
na godzinach wychowawczych deklaracje "Klasa
bez nałogów". W czasie dyskusji odwoływano się
do przykładów z filmu, literatury, prasy, nawiązywano
też do sposobów walki z nałogami w szkołach zachodnich,
dyskutowano ciekawie, rzeczowo. Zebrani doszli do
wniosku, że należy wypracować deklarację szkoły bez
nałogów, częściej poruszać problem nałogów na lekcjach.
Domagali się, min. organizowania spotkań dla uczniów
i rodziców z policjantem , pracownikiem poradni ds.
uzależnień. Stwierdzili, ze pozytywne efekty przyniosą
akcje antynałogowe organizowane w szkole, zwrócili
się z apelem o przeprowadzenie konkursu poetyckiego
"Precz z nałogiem"
4.b. Propozycje działań zgłoszone przez nauczycieli
i uczniów
Propozycje działań zgłaszane na spotkaniu dyskusyjnym
przez przedstawicieli klas: akcje antynałogowe, organizowanie
spotkań młodzieży i rodziców z policjantem, pracownikiem
ds. uzależnień, przeprowadzenie konkursu poetyckiego
"Precz z nałogami". Działania zaproponowane
przez nauczycieli: tworzenie programu profilaktycznego
dla naszego gimnazjum - RADA PEDAGOGICZNA GIMNAZJUM
, wystawienie sztuki teatralnej NIE! NARKOTYKOM I
AIDS - członkowie koła teatralnego OMO wraz z opiekunem.
5. Deklaracja "Nasza szkoła bez nałogów"
5.a. Jak powstała?
Deklaracja powstała 26.02.2003r. jako rezultat spotkania
- debaty - na temat szkodliwości nałogów - przedstawicieli
społeczności klasowych z członkami koła dyskusyjnego.
Zawarte są w niej najważniejsze treści deklaracji
klasowych, które zostały wcześniej przedyskutowane
na lekcjach wychowawczych, potem w trakcie debaty.
5.b. Kto ją przygotowywał?
Nad deklaracją szkoły pracowali liderzy poszczególnych
klas i członkowie koła dyskusyjnego pod kierunkiem
opiekunek - p. Beaty Makarewicz, p. Ewy Hlebowicz.
Zanim deklaracja nabrała mocy, została wywieszona
w szkole - pokoju nauczycielskim, korytarzach, by
wszyscy mogli zapoznać się z ustalonymi artykułami
i nanieść ewentualne poprawki, a wiec w przygotowania
ostatecznej wersji deklaracji włączyła się cała szkoła.
5.c. Najważniejsze treści
PREAMBUŁA
Uważamy za oczywiste, że skoro wszyscy ludzie zostali
stworzeni równi, zostali obdarzeni przez Stwórcę niezbywalnymi
prawami, między którymi są: życie, wolność, dążenie
do szczęścia, powinni godnie żyć, a więc bez nałogów.
Obowiązkiem Granatowego Gimnazjum nr 3 w Ełku jest
niedopuszczenie w tejże szkole do rozwoju nałogów.
Zważywszy na to, że problem nałogów we współczesnym
świecie zdarza się coraz częściej i jest powodem ucieczek
z lekcji, kłopotów w szkole, rodzinie, podejmujemy
walkę z nałogami. Zważywszy na to, że walka z nałogami
musi być skuteczna, pragniemy uczyć się, jak pokonywać
swoje słabości już od pierwszych lat uczęszczania
do Granatowego Gimnazjum nr 3. Każdy uczeń powinien
znać swoją wartość i umieć eliminować swoje słabe
strony bez pozbawiania siebie wewnętrznej wolności,
nie uzależniając się od podstępnego mordercy wszechczasów
- narkotyków, papierosów, alkoholu. 5. Każdy uczeń
ma prawo do informacji o instytucjach wspierających
ludzi uzależnionych. 10. Każdy uczeń powinien bronić
się przed złym wpływem rówieśników, a także osób starszych
od siebie, i w porozumieniu z dorosłymi nawrócić na
dobrą drogę tych, którzy wpadli już w "szpony
nałogu". 11.Każdy uczeń, który popadł w nałóg,
ma prawo do pomocy ze strony swoich rówieśników, nauczycieli,
którzy winni poinformować o uzależnieniu jego rodziców.
5.d. W jaki sposób została rozpowszechniona
w szkole?
Samorząd Uczniowski zobowiązał się rozpowszechnić
deklarację w szkole. Na jego spotkanie zaproszono
pracownika poradni psychologiczno - pedagogicznej
i dyrektora szkoły, po wysłuchaniu wykładu na temat
szkodliwości nałogów, odczytano deklarację. Przewodniczący
klas złożyli pod nią podpisy, akceptując w ten sposób
prawa i obowiązki w tym nowym akcie gimnazjalnym.
Zostali zobowiązani tym samym do odczytania jej i
rozpropagowania jej w swojej klasie. Uczniowie wszystkich
klas zatwierdzili ją własnoręcznym podpisem. Dokument
wklejono do kroniki szkoły.
6. Jakie inne działania profilaktyczne podjęliśmy?
6.1.Działanie 1
6.1.a. Czego dotyczyło działanie (alkohol,
papierosy, narkotyki)?
Podjęliśmy wiele różnorodnych działań profilaktycznych,
m.in. pedagog szkolny w miesiącach I, II organizował
spotkania uczniów klas I z policjantem /temat spotkania:
"Przestępczość wśród nieletnich"/. Samorząd
Uczniowski zorganizował spotkanie z pracownikiem poradni
psych. - pedagog. ds. uzależnień. Wychowawcy zorganizowali
zajęcia poświęcone nałogom, ich efektem miały być
deklaracje klasowe. RADA PEDAGOGICZNA gimnazjum -
tworzenie programu profilaktycznego dla Granatowego
Gimnazjum. Działanie 1. -Konkurs poetycki na najpiękniejszy
poetycki apel antynałogowy skierowany do rówieśników
dotyczył w szczególności narkomanii wśród nieletnich.
Celem konkursu było przekonanie młodzieży do życia
w wolności. Młodzi krytykowali zniewolenie nałogami,
apelowali do uzależnionych jak i do tych, którzy się
temu biernie przyglądają. W wierszach gimnazjalistów
łatwo odnaleźć przestrogę, wiadomości o skutkach zażywania
narkotyków.
6.1.b. Kto organizował, kto się angażował?
Konkurs został zorganizowany przez polonistki: p.
Agnieszkę Łęgowską i p. Ewę Siemienkiewicz. Skierowany
był do gimnazjalistów wszystkich klas naszego gimnazjum.
uczniów zapoznano z regulaminem konkursu - tematyka,
forma, oryginalność, termin wpływania, nagrody. Gimnazjaliści
konsultowali swoje prace z polonistami. Zgłoszone
prace organizatorzy wyeksponowali na auli szkolnej.
6.1.c. Krótki opis
Konkurs poetycki polonistki rozplakatowały 21.01.2003r..
Uczniowie mieli czas na zapoznanie się z regulaminem,
przemyślenie tematu, przedyskutowanie go z polonistą
i staranne wykonanie pracy. do 20.02.2003r. Do organizatorów
wpłynęło 20 prac. Wszystkie wyeksponowano na auli
szkolnej, opatrzono go hasłem konkursowym "PRECZ
Z NAŁOGAMI". 4.02.2003r. ogłoszono wyniki, wyróżnione
prace umieszczono na łamach gazetek szkolnych i na
podstronie internetowej strony naszego gimnazjum.
Wszystkie prace utworzyły tomik poezji, który przekazano
do szkolnej biblioteki. Zwycięzcy konkursu: I miejsce
- Sylwia Rybasow - uczennica klasy Ib II miejsce -
Kamila Stepnowska - uczennica klasy IIg III miejsce
- Justyna Narolewska - uczennica klasy IIIa
6.2.Działanie 2
6.2.a. Czego dotyczyło działanie (alkohol,
papierosy, narkotyki)?
Działanie związane było z opracowaniem linku do strony
internetowej szkoły tematycznie związanego z nałogami
narkomanią. Autorzy pracy zachęcają do życia w wolności,
poszukują przyczyn sięgania po narkotyki przez młodych,
podpowiadają dorosłym, jak pomóc osobie uzależnionej.
Na stronie umieszczono wiersze, które zwyciężyły w
konkursie na poetycki apel antynałogowy, w całości
zamieszczono też deklarację "nasza szkoła bez
nałogów", skierowano apel do rodziców, nauczycieli,
zamieszcono wyniki sondy: NAJCZĘSTSZE POWODY ZAŻYWANIA
ŚRODKÓW ODURZAJĄCYCH WŚRÓD MŁODYCH.
6.2.b. Kto organizował, kto się angażował?
Pracę nad opracowaniem linku do strony internetowej
szkoły zorganizowali- p. Ł. Szkatuła i p. B. Makarewicz.
Zaangażowano chętnych uczniów klas trzecich i pierwszych
gimnazjum. Uczniowie pracowali zespołowo. Wybrano
najciekawszy projekt.
6.2.c. Krótki opis
Prace rozpoczęto 27.02.2003r. Wówczas to poinformowano
uczniów o propozycjach działań zgłoszonych przez uczniów
i nauczycieli w czasie debaty szkolnej na temat nałogów.
Gimnazjaliści zachęceni przez nauczycieli, zaczęli
zbierać materiały do przygotowania linku, przeprowadzili
sondę wśród gimnazjalistów na temat "Najczęstsze
przyczyny sięgania po narkotyk wśród młodych",
umówili się na konsultacje z nauczycielami, powstało
kilka projektów. Zarys zespołowej pracy przedstawiono
dyrektorowi, pedagogowi szkolnemu i po zatwierdzeniu
dołączono do strony internetowej gimnazjum - 12.03.2003r.
6.3.Działanie 3
6.3.a. Czego dotyczyło działanie (alkohol,
papierosy, narkotyki)?
Sztuka teatralna NIE!- NARKOTYKOM I AIDS przestrzega
uczniów przed zażywaniem narkotyków, uwrażliwia na
problemy chorych na AIDS. Spektakl wystawiono 12.03.2003r.
w Gimnazjum nr 3 w Ełku. Obejrzały go klasy I-III.
Sztuka wzbudziła wśród młodych zainteresowanie i zachęciła
do refleksji nad sensem życia i jego wartością. Spektakl
omówiono na lekcjach wychowawczych. Poświęcone były
przede wszystkim uwrażliwieniu na wszechogarniające
zło - nałogi. Dotyczyły obalenia panujących wśród
młodych mitów: "picie alkoholu-dorosłość, niezły
odjazd", "zapalenie skręta rozluźni nie
uzależni", "palę tylko dla towarzystwa,
w każdej chwili mogę rzucić". Wychowawcy starali
się upowszechnić przekonanie, że zażywanie środków
odurzających grozi zaburzeniami, nałogiem, śmiercią.
Tego samego dnia Samorząd Uczniowski zorganizował
spotkanie poświęcone było problemowi nałogów ze szczególnym
uwzględnieniem narkomanii. Zebrani kształcili umiejętności
interpersonalne, min. asertywność, dowiedzieli się,
w jaki sposób podwyższać swoją samoocenę, co zrobić,
gdy wiedzą, że ich kolega, koleżanka zaczyna się odurzać.
Zastanawiali się nad przyczynami zażywania środków
odurzających przez młodzież. Młodzi zadeklarowali
chęć promowania stylu życia bez narkotyków, postanowili
rozpowszechnić deklaracje w okolicznych sklepach,
barach.
6.3.b. Kto organizował, kto się angażował?
Spotkanie ze sztuką zorganizowali: opiekun koła teatralnego-B.
Makarewicz, opiekunowie Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy
klas I-III. Młodzież wysłuchała prelekcji.
6.3.c. Krótki opis
Scenariusz sztuki powstał na początku grudnia 2002
r. Zrezygnowano całkowicie ze scenografii by uwypuklić
problemy młodych związane z nałogami i chorobą AIDS.
Sztukę wystawiono dla wszystkich klas gimnazjum, nieodpłatnuie,
w ramach lekcji, o czym zadecydowało grono pedagogiczne.
Na godzinach wychowawczych omówiono problem nałogów,
zastanowiono się nad sposobami przeciwdziałania nałogom.
SU zorganizował spotkanie z psychologiem.
7. Jak uczniowie przyjęli działania profilaktyczne?
Uczniowie zaaprobowali udział w akcji przeciwdziałania
nałogom. Chęctnie włączyli się w tworzenie klasowych,
a następnie szkolnej deklaracji, opracowali autorski
scenariusz sztuki " Nałogom i AIDS- NIE".
Z uwagą i zainteresowaniem obejrzeli sztukę.
8. Jak pracowaliśmy?
Pracowaliśmy zespołowo, udało się nam zaangażować
do pracy całe zespoły klasowe, wsłuchiwaliśmy się
w propozycje uczniowskie. Staraliśmy się zróżnicować
formy oddziaływań, pomogły nam w tym systematyczne
spotkania, zainteresowanie tematem wszystkich pracowników
szkoły. Efektywnie - co widać w postaci wypracowanych
materiałów, staraliśmy się nie tylko słownie przekonywać
do zdrowego stylu życia , ale i modelowaliśmy, utrwalaliśmy
w młodych ten zdrowy styl poprzez zachęcanie ich do
działania - sztuka, wiersz, strona internetowa.
9. W jakiej fazie realizacji zadania jesteśmy?
Co planujemy?
9.a. Czy zakończyliśmy realizację zadania?
Zakończone, choć młodzież planuje akcję antynałogową
z okazji Dnia Wiosny w szkole i trwają prace nad programem
profilaktycznym tworzonym specjalnie dla naszego gimnazjum.
9.b. Jeżeli "nie", to jak będziemy
je kontynuować?
Nie można poprzestać na jednorazowych akcjach i na
pewno niejednokrotnie będziemy powracać do tematu.
10. Jaki był (jeśli był) udział uczniów w
przygotowaniu i realizacji zadania?
Duży, uczniowie byli aktywni, to dzięki nim jedna
- zaplanowana na treści związane z nałogami - godzina
wychowawcza przerodziła się w dwie, trzy lekcje, w
klasach wykonano gazetki pod hasłem DOCEŃ SIEBIE,
PRECZ Z NAŁOGIEM. Wypracowano też deklaracje klasowe.
Uczniowie zdają sobie sprawę z tego, że dużo od nich
zależy, garnęli się do pracy, zredagowali tekst sztuki,
chętnie brali udział w tworzeniu apeli antynałogowych,
zaoferowali swoją pomoc w rozpowszechnianiu deklaracji
- prasa szkolna, Internet, okoliczne sklepy, współorganizują
akcję antynałogową przy okazji Dnia Wiosny, promują
zdrowy styl życia - sportowe zajęcia.
11. A jaki był (jeśli był) udział rodziców
uczniów w przygotowaniu i realizacji zadania?
Niewielki.
12. Co najważniejszego wydarzyło się w trakcie
realizacji zadania? Czego my, nauczyciele, dowiedzieliśmy
się o szkole, uczniach, procesie nauczania?
Nauczyciele są chętni do tego, by rozmawiać z uczniami
na temat nałogów, pomagać podopiecznym - dowartościowywać
ich, eliminować ich słabe strony, rozbudzać zainteresowania.
Wielu gimnazjalistów jest negatywnie nastawiona do
zażywania narkotyków, picia alkoholu, palenia papierosów,
ale są też i tacy, którzy nie uświadamiają sobie zagrożeń
wynikających z nałogów. Cieszy też fakt, że wielu
z naszych uczniów dostrzega też takie uzależnienia,
które choć nie prowadzą do śmierci, to ubezwłasnowolniają
- komputermania, pornografia, pracoholizm. Stwiedziliśmy
zgodnie, że przy każdej okazji powinniśmy uczyć asertywności,
wyrabiać poczucie własnej wartości, przypominać o
skutkach uzależnień, utrzymywać stałe kontakty z rodzicami,
informować ich o skutkach, uwrażliwiać na negatywne
zachowania. Zaktywizować rodziców, zbyt niska aktywność
na spotkaniach z policjantem, pracownikami ds. uzależnień.
Na wywiadówkach podejmować tematykę nałogów.
13. Jakie wnioski z realizacji zadania płyną
dla dalszej pracy szkoły?
Jak najwcześniej rozpoczynać modelowanie i utrwalanie
wśród młodzieży i dzieci /zaapelować do szkół podstawowych/
nawyków zdrowego trybu życia, z którym zażywanie środków
odurzających stoi w sprzeczności. Promocji zdrowego
stylu życia powinny służyć oddziaływania psychoedukacyjne
adresowane do rodziców, nauczycieli, dzieci. Chodziłoby
tu o kształtowanie zarówno nieobojętnych i konsekwentnych
postaw wobec nadużywania środków odurzających, jak
i umie-jętność komunikowania się z młodymi ludźmi,
adekwatnie do specyfiki dorastania. Młodzi nie musieliby
potwierdzać swojej dorosłości lub wyrażać protestu
wobec dorosłych min. poprzez zażywanie któregoś ze
środków uzależniających.
|