Zasada 6: SZKOŁA PRZYGOTOWUJE DO PRZYSZŁOŚCI
"Szkoła z klasą przygotowuje do życia w nowoczesnym
świecie. Uczy języków obcych, posługiwania się komputerem
i internetem, wprowadza w świat kultury"
Zadanie 6 D: Uczniowie wchodzą do Europy
Zadaniem nauczycieli jest wypracowanie wartościowych
form edukacji europejskiej, które byłyby atrakcyjne
dla uczniów. Wykorzystując istniejące programy, propozycje
uczniów i swoje pomysły, nauczyciele prowadzą lekcje
lub cykle zajęć pod hasłem "Nasza przyszłość
w Europie", wyjaśniając problemy związane z wchodzeniem
Polski do UE i przygotowując uczniów do kontaktów
z instytucjami i mieszkańcami innych państw europejskich.
Można także zaproponować uczniom uczestnictwo w którymś
z programów edukacji europejskiej
1. Dlaczego wybraliśmy to zadanie?
Wybór zadania był niejako koniecznością chwili. Zdajemy
sobie sprawę, z tego ,że wejście Polski w struktury
europejskie jest sprawą niezwykle ważną. To, co wypracujemy
dzisiaj, będzie służyć naszym dzieciom. Problematyka
unijna jest obecna we wszystkich mediach i wielu uczniów
interesuje się nią. Nieraz, w ramach lekcji geografii,
historii i wiedzy o społeczeństwie uczniowie pytali
o naszą przyszłość w zjednoczonej Europie. Ciekawią
ich korzyści płynące z naszego wejścia do UE, niepokoją
zagrożenia. Zdajemy sobie sprawę z tego, że nie na
wszystkie pytania odpowiemy, gdyż wiele jest jeszcze
znaków zapytania. Często słyszymy, jak politycy mówią
o wejściu Polski do Europy. To bolące stwierdzenie,
gdyż wielu wybitnych Polaków na trwałe wpisało się
do kultury i nauki światowej. Chcemy, by nasi uczniowie
w pełni doceniali bagaż, jaki wniosą do UE i bez problemów
radzili sobie jako obywatele Piętnastki.
2. Osoba odpowiedzialna za przygotowanie sprawozdania
- szef zespołu zadaniowego, oraz członkowie zespołu
zadaniowego
imiona i nazwiska szefa i członków zespołu zadaniowego
Szef zespołu- Ilona Halec, członkowie: Zofia Łukawska,
Artur Urbański, Joanna Kacprowska, Edyta Mańczuk,
Roman Zapert, Bożena Bożenkow, Iwona Narkiewicz, Ewa
Siemienkiewicz, Elżbieta Godzieba, Ewa Hlebowicz,
Beata Makarewicz, Małgorzata Grońska, Jolanta Żukowska,
Eugeniusz Tomaszewicz, Ewa Kolenda.
3. Co wynikło z ankiety "Jaka jest nasza
szkoła"?
Interpretacja wyników ankiety " Jaka jest nasza
szkoła?",odnośnie pytania 6 "Pomagać zrozumiec
świat" przedstawia się następująco: uczniowie-
taka jak A-21%, podobna do A-17%,raczej do A-21%,
raczej do B-14%, podobna do B-9%, taka jak B-8%, trudno
powiedzieć-10% ,rodzice- taka jak A-42%, podobna do
A-12%, raczej do A-18%, raczej do B-17%, podobna do
B-6%, taka jak B-2%, trudno powiedzieć-3%, nauczyciele:
taka jak A-36%, podobna do A-14%, raczej do A-18%,
raczej do B-7%, podobna do B-4%, taka jak B-4%, trudno
powiedzieć-17%. Wyniki ankiety pokazują,że zarówno
uczniowie jak i rodzice pozytywnie oceniają działania
nauczycieli mające przygotować młodzież do życia w
zmieniającym się świecie. Bardzo cieszy nas szczególnie
ocena rodziców.
4. Jak wypracowaliśmy szkolny program zajęć
"Nasza przyszłość w Europie"?
Szkolny program zajęć "Nasza przyszłość w Europie"
otrzymał podtytuł TRÓJKA W EUROPIE. Opracowalśmy go
zespołowo, wyznaczając poszcególne zadania: 1.Gazetka
w gablocie Szkolnego Klubu Europejskiego przedstawiająca
najważniejsze informacje o UE, 2.Lekcje o tematyce
unijnej realizowane na lekcjach geografii i wiedzy
o społeczeństwie. 3.Moja przyszłość w UE-prace uczniów
klas III pisane w formie referatów w ramach języka
polskiego. 4.Przeprowadzenie referendum na temat:
"Czy jesteś za przystąpieniem Polski do UE ?".
5.Konkurs wiedzy o Unii dla uczniów klas III"
Unia Europejska-nasz sąsiad". 6.Konkurs wiedzy
o UE i krajach kandydujących dla uczniów klasI-III"Moja
szkoła w Unii Europejskiej". 7.Konkurs na najciekawszą
gazetkę klasową poświęconą UE.8.Konkurs dla klas III
na odę,hymn promujący wejście Polski do UE.9.II Dzień
Europy w Gimnazjum nr 3. 10.Lekcja otwarta geografii
w klasie III" Instytucje Unii Europejskiej".11.Wystawa
książek w bibliotece szkolnej Przy tworzeniu tego
programu korzystaliśmy z materiałów UKIE, pakietu
"Europa na co dzień", Internetu i dostepnych
na rynku wydawnictw.
5. Jak go zrealizowaliśmy?
5.1. Program 1
5.1.a. Na lekcjach jakiego przedmiotu
Opracowując program, chcieliśmy, by w jego realizację
zaangażowało się jak najwięcej nauczycieli i uczniów.
Klasy trzecie w ramach lekcji wiedzy o społeczeństwie
/KOSS/ dyskutowały o korzyściach i zagrożeniach, jakie
niesie za sobą wejście Polski doUE. Uczniowie planowali
także wystawy "Powojenne losy Europejczyka".
Na lekcjach geografii uczniowie poznawali etapy tworzenia
UE, poznawali instytucje unijne. Sporo czasu poświęco
polskiej dorodze do UE. Klasy I,II i III przygotowały
gazetki ścienne poswięcone krajom Piętnastki. Uczniowie
wykazali się niezwykłą pomysłowościa i wyobrażnią
,dużo uwagi poswięcili szacie graficznej.
5.1.b. Kto prowadził zajęcia (cykl zajęć)
Zajęcia prowadzili nauczyciele wiedzy o społeczeństwie,
geografii, historii, języka angielskiego, języka niemieckiego,
a także wychowawcy klas.
5.1.c. Główne tematy, najciekawsze pomysły
Staraliśmy się tak zorganizować zajęcia, by wzajemnie
się uzupełniały. Głównym tematem było wejście Polski
w struktury europejskie. Bardzo ciekawe były lekcje
języka angielskiego, przeprowadzone metodą dramy.
Poświęcone były wizerunkowi Polaków za granicą, problemom
z jakim borykaja się przy przejściu przez granicę
brytyjską. Uczniowie starali się wyobrazić sobie to
samo przejście po 1 maja 2004r.
5.2.Program 2
5.2.a. Na lekcjach jakiego przedmiotu
Szkolne referendum: Czy jesteś za przystąpieniem Polski
do UE?
5.2.b. Kto prowadził zajęcia (cykl zajęć)
Uczennice z klasy If pracujące w Szkolnym Klubie Europejskim
wraz z opiekunem SKE.
5.2.c. Główne tematy, najciekawsze pomysły
Wyniki referendum. W referendum wzięło udział 547
uczniów, głosów ważnych oddano 508, głosów nieważnych39,
TAK odpowiedziało 380 uczniów /74,8 % ważnych głosów/
, NIE odpowiedziało 128 uczniów / 25,2 % oddanych
głósów/
5.3.Program 3
5.3.a. Na lekcjach jakiego przedmiotu
II Dzień Europy w Gimnazjum nr 3. Tego typu spotkania
społeczności uczniowskiej wpisały się już do tradycji
szkoły. Uczniowie zebrani na auli szkolnej rywalizowali
o tytuł Najbardziej Europejskiej Klasy.
5.3.b. Kto prowadził zajęcia (cykl zajęć)
Impreza przygotowana została przez Ilonę Halec, Małgorzatę
Grońską, Jolantę Żukowską, Beatę Makarewicz. Opiekę
nad klasami sprawowali wychowawcy.
5.3.c. Główne tematy, najciekawsze pomysły
Aby zdobyć tytuł Najbardziej Europejskiej Klasy uczniowie
klas I , II i III / rywalizacja przebiegała w trzech
etapach,na poszczególnych poziomach/ musieli wykazać
się wiedzą nie tylko na temat UE i państw członkowskich,
ale także znajomościa krajów kandydujących. Jedno
z zadań przeznaczone było dla klasowych super-matematyków,
którzy z bankierską dokładnośćia przeliczali waluty
poszczególnych państw na EURO. Także szkolni wielbiciele
geografii mogli się wykazać swoją znajomością mapy
Europy. Nie wszyscy umieli poznać kontury państwa
mając zasłoniete oczy. Lingwiści mieli spore problemy
z odróznieniem języka duńskiego od szwedzkiego, ale
język włoski nie sprawiał większych problemów.
6. Jakie kontakty nawiązali nasi uczniowie
z rówieśnikami z innych krajów europejskich? A jakie
planujemy nawiązać w najbliższym czasie?
6.a.Przykład 1
Nawiązana została korespondencja internetowa z rówieśnikami
z Francji, Belgii i Grecji. Początkowo ograniczono
się do wymiany informacji o szkole, grach komputerowych.
Z czasem zaczęto poruszać także bardziej osobiste
problemy. Planowane jest zorganizowanie wakacyjnego
spotkania.
6.b.Przykład 2
Uczniowie klas II i III nawiązali i utrzymują listowne
kontakty z rówieśnikami z Lincoln w Anglii. Nauczyciele
języka angielskiego udzielają uczniom pomocy w wyszukiwaniu
kontaktów z rówieśnikami z innych krajów.
6.c.Przykład 3
Niektóre z klas, uczących się języka niemieckiego
nawiązały kontakty z młodzieżą ze szkół w Niemczech.
Dzięki wymianie korespondencji uczniowie uczą się
szybciej i chętniej nowych słów. Więcej uwagi przywiązują
też do poprawności językowej. Kilka osób z Niemiec
wyraziło chęć korespondencyjnej nauki języka polskiego.
7. Co sądzą nasi uczniowie o przyszłości Polski
w Europie?
7.a.Wypowiedź 1
Niedługo Polska stanie się członkiem Wspólnoty, a
ja jej obywatelką. Moje życie nie zmieni się wraz
z dniem członkostwa. Będzie zmieniać się stopniowo.
Mam nadzieję,że moja przyszłość jako uczennicy, a
potem studentki europejskiej będzie przyjemna. Czytałam,
że młodzi ludzie muszą przyzwyczaić się do częstych
zmian pracy, miejsca zamieszkania. Europejczycy pracują,
studiują, bawią się i odpoczywają w różnych miejscach
kontynentu. Nie lubię częstych zmian, ale żeby poszerzać
swoje umiejetności muszę się od tego odzwyczaić. Wiem,
że Unia stawia wiele możliwości przed ludźmi wykształconymi.
Chcę się do takich zaliczać. Uczę się 2 języków obcych,
po to by w przyszłości brak granic i obywatelstwo
unijne dały mi możliwość wyboru pracy. Chcę być wybierającą,
a nie wybieraną. Uważam, że Unia jest szansą dla młodych
ludzi z pomysłem na życie. Namówię rodziców do głosowania
TAK w czerwcowym referendum. /Maria klasa IF/
7.b.Wypowiedź 2
Jest 2003 rok. Już w 2004, jeżeli Polacy powiedzą
"TAK" w referendum, nasz kraj zostanie członkiem
Unii Europejskiej. Jaka czeka mnie przyszłość w zjednoczonej
Europie? Czym będę się zajmował? Jakie mozliwości
daje Unia? Czy przystapienie Polski do tej organizacji
cokolwiek zmieni?Myślę,że życie Polaków we wspólnocie
europejskiej zmieni się na korzyść. Po skończeniu
szkoły średniej chciałbym studiowac. Nauka w Oxford,
Cambridge czy Sorbonie, jest marzeniem wielu młodych
Polaków. Unia Europejska daje możliwość wyboru miejsca
nauki na cały świecie. Zwiększą się moje szanse na
dostanie się na wyższą uczelnię. Przy 20% bezrobociu,
brak miejsc pracy w Polsce, nie stanowiłby dla mnie
przeszkody w zarabianiu pieniędzy. Otworzą się granice
dla polskich pracowników. Bardzo lubię podróżować.
Z obywatelstwem Unii wiąże się prawo do swobodnego
poruszania się i osiedlania w dowolnym kraju UE. Bez
żadnych paszportów czy wiz mógłbym zobaczyć wieżę
Eiffla, Big Bena czy krzywą wieżę w Pizie. Mieszkam
na Mazurach. Mój region nazywany jest "zielonymi
płucami Polski". Jednak okolice są coraz bardziej
zanieczyszczone. Polski budżet nie ma pieniędzy na
ochronę środowiska. Po wstąpieniu do Unii zostaną
u nas wprowadzone tamtejsze normy. Już w chwili obecnmej
otrzymujemy od UNii fundusze na ochronę środowiska.
Jest to szansa na zachowanie piękna naszego krajobrazu.Wstapienie
Polski do UE jest jedyną szansą dla polepszenia warunków
jej obywatelii rozwoju gospodarki. Dlatego mam nadzieję,że
w 2004 roku będę mógł powiedzieć" Jestem mieszkańcem
zjednoczonej Europy"./Bartek klasa III a/
7.c.Wypowiedź 3
Polska postrzegana jest przez część jej obywateli
jako kraj niestabilny gospodarczo, politycznie. Nieustanne
zmiany ustaw maja prowadzić i ułatwiać różne sfery
naszego życia, czasami je komplikuja. Życie w naszym
państwie dla wielu nie jest usłane różami. Wysokie
ceny towarów, duże bezrobocie, trudności ze znalezieniem
pracy-to wszystko przyczynia się do ubożenia społeczeństwa.
Chciałabym móc kiedyś powiedzieć" Jestem Polką,
a Polska jest moim prawdziwym i jedynym domem".
Przystąpienie do UE jest dla nas -Polaków-jedyną drogą,która
doprowadzi do poprawy warunków życia w naszym kraju.
Tylko wówczas wysokie standardy unijne w dziedzinie
bezpieczeństwa państwa, obywateli, usług zdrowotnych
i oświatowych czy ochrony środowiska uczynią z Polski
kraj dobry pod każdym względem, na wzór państw zachodnioeuropejskich.
Jako kraj kandydujący oczekujemy na korzyści, ale
istnieje też wiele obaw przed integracja europejską.
Biomy się utraty niezależności państwowej, dalszego
wzrostu bezrobocia, wykupu ziem przez obcokrajowców
czy upadku małych firm i gospodarstw rolnych. Nasze
obawy nie są bezpodstawne. Między eurosceptykami a
euroentuzjastami prowadzona jest nieustanna wojna.
Głównym celem i wartością o jaki mamy się troszczyć
jest nasza przyszłość. Ja patrzę na przystapienie
Polski do UE przez pryzmata własnych krzysści. Jestem
osobą młodą i pragnę się rozwijać. Z przystąpieniem
Polski do Unii Europejskiej wiążę wielkie nadzieje./Bernadetta
klasa IIIa/
8. Jak pracowaliśmy?
W realizację zadania zaangażowani byli głównie nauczyciele
realizujący tematykę unijną na swoich przedmiotach,
ale nie tylko. Mieliśmy już doświadczenie z ubiegłych
lat i planowanie działań przebiegało szybko i sprawnie.
Cały zespół zaplanował działania i wyznaczył osoby
do realizacji poszczególnych zadań, natomiast na co
dzień konsultowaliśmy się w mniejszych grupach. W
działania włączeni zostali członkowie Szkolnego Klubu
Europejskiego, uczniowie I i III klas.
9. W jakiej fazie realizacji zadania jesteśmy?
Co planujemy?
9.a. Czy zakończyliśmy realizację zadania?
Zrealizowaliśmy wszystkie zaplanowane działania. Nadal
mamy zamiar poruszac tematykę unijna w ramach lekcji
wiedzy o społeczeństwa, goegrafii, historii oraz kontynuować
obchody Dni Europy.
9.b. Jeżeli "nie", to jak będziemy
je kontynuować?
10. Jaki był (jeśli był) udział uczniów w przygotowaniu
i realizacji zadania?
Udział uczniów był bardzo duży. Brali aktywny udział
w konkursach, przygotowywali gazetki i zbierali informacje
o UE, współpracowali przy organizacj Dnia Europy.
11. A jaki był (jeśli był) udział rodziców
uczniów w przygotowaniu i realizacji zadania?
Udział rodziców w realizacji tego zadanie niestety,
nie był duży. Wynikało to po części z tego, że wiele
działań odbywało się w czasie lekcji.
12. Co najważniejszego wydarzyło się w trakcie
realizacji zadania? Czego my, nauczyciele, dowiedzieliśmy
się o szkole, uczniach, procesie nauczania?
Praca nad realizacją tego zadania wymagała dużego
nakładu pracy i zaangażowania się. Tematyka unijna
nie jest łatwa dla ludzi dorosłych, a tym bardziej
dla uczniów gimnazjum. Z rozmów z uczniami wyknika,
że wielu rodziców ma bardzo sceptyczne podejście do
UE, wynikające często z obawy przed zmianami jakie
zajdą w Polsce po 2004r. Często to właśnie dzieci
namawiają dorosłych do głosowania TAK w referendum.
Po raz kolejny okazało się, że współpraca, a czasami
umiejętność pójścia na kompromis, jest niezbędnym
elementem pracy zespołowej.
13. Jakie wnioski z realizacji zadania płyną
dla dalszej pracy szkoły?
Tematykę unijną należy uwzględnić w planach pracy
w nowym roku szkolnym. Chcielibyśmy także uświadomić
uczniom i nauczycielom potrzebę nauki języków obcych
, tak by znikła bariera językowa utrudniająca Polakom
znalezienie pracy w UE.
|