Logo UKS Granatowa Trójka Do strony głównej Pomóż ! To nic nie kosztuje
Zdrowie Bieganie Piłka nożna Siatkówka Koszykówka Pływanie Aerobic Rower Nałogi
Bieganie
Nasze gimnazjum
Logo Gimnazjum nr 3 w Ełku Odwiedź stronę naszej szkoły
Gimnazjum nr 3 w Ełku

 

Jak biegać ?

Planując treningi biegowe, bierzemy pod uwagę 3 następujące wskaźniki: objętość, intensywność i częstotliwość treningu.

Określenie objętości treningu nie jest rzeczą trudną. Wystarczy dokładna rejestracja przebieganych kilometrów. Natomiast bardziej skomplikowaną sprawą (lecz niezwykle istotną) jest sprawdzenie intensywności biegania. Najbardziej przystępnym i stosunkowo prostym sposobem jest pomiar tętna, który można wykonać naciskając lekko końcami palców tętnicę szyjną pod żuchwą lub przestrzeń międzyżebrową w okolicy serca.

Serce człowieka reaguje na każdy wysiłek fizyczny wzrostem liczb uderzeń. Aby uzyskać informacje o skali intensywności wysiłku, musimy znać maksymalną wielkość tętna podczas tego wysiłku. Uzyskamy w ten sposób ocenę stopnia intensywności biegu.

Wykorzystując ten wskaźnik w czasie treningu, należy dokonać wielokrotnej rejestracji tętna bezpośrednio po wysiłkach i czasie odpoczynku. Uwzględnia się przy tym następującą prawidłowość: wraz ze wzrostem intensywności pracy rośnie także tętno, powrót do przedroboczej wartości następuje wolniej; przy zmniejszaniu intensywności pracy tętno maleje i odnowa przebiega szybciej.
Załączona tabela (opracowana przez J. Raczka) podaje orientacyjne wartości tętna dla różnych grup wieku i płci w odniesieniu do różnych zakresów intensywności biegu W tabeli podane są 4 zakresy: Z1 (zakres pierwszy), Z2 (zakres drugi), Z3 (zakres trzeci) i Z4 (zakres czwarty).

Nas interesują w zasadzie tylko 2 pierwsze zakresy. Nie przewidujemy, abyście podczas rekreacyjnego treningu biegowego uzyskiwali takie zakresy intensywności, którym odpowiadałyby wartości tętna podane w rubrykach Z3 i Z4. Interesujące nas zakresy: Z1 i Z2 mają zmienione tło.

Orientacyjne wartości tętna dla różnych grup wieku i płci w odniesieniu do różnych zakresów intensywności biegu
Wiek
Dziewczęta
Z1
Z2
Z3
Z4
12-15 lat
138-150
156-180
186-204
pow. 204
16-19 lat
132-144
150-174
180-198
pow. 198
Wiek
Chłopcy
Z1
Z2
Z3
Z4
12-15 lat
132-144
150-174
180-198
pow. 198
16-19 lat
126-138
144-168
174-192
pow. 192

Przyjmujemy następującą charakterystykę Z1 i Z2:

Z1 - Pierwszy zakres intensywności: środkiem treningowym jest trucht, stanowiący najłagodniejszą formę biegu. Prędkość powinna być dobrana tak, by nie powodowała zakłócenia oddechu.

Z2 - Drugi zakres intensywności: środkiem treningowym jest lekki bieg, charakteryzujący się większą prędkością i długością kroku biegowego. Oddech powinien być głęboki, lecz w miarę spokojny, regulujemy to prędkością biegu.

Uwaga: Wartości tętna są podane dla 60 s. Nie należy jednak mierzyć tętna przez całą minutę, wystarczy pomiar uzyskany w ciągu 15 s pomnożyć przez 4.

Tak więc na podstawowe 3 pytania: jak często biegać, jak szybko biegać, jakie dystanse biegać nie można odpowiedzieć jednoznacznie. Dane te można ustalić po uwzględnieniu stanu zdrowia zainteresowanego bieganiem, płci, wieku, poziomu sprawności, ze szczególnym uwzględnieniem stanu rozwojowego, cechy motorycznej wytrzymałości.

Do góry
Co na stronie ?
Zdrowie -- Żyjmy długo, zdrowo i szczęśliwie...
Bieganie -- Biegając będziesz zdrowszy i będziesz dłużej żył...
Piłka nożna -- W piłkę grają wszędzie, na każdym kontynencie..
Siatkówka -- Siatkówka jest grą dla każdego...
Koszykówka -- Swą niesłychaną popularność koszykówka zawdzięcza swej uniwersalnośći...
Pływanie -- Pływanie oprócz niezaprzeczalnych walorów rekreacyjnych ma szczególne znaczenie w profilaktyce wad postawy
Aerobic -- Aerobik to jeden z wielu sposobów na pozbycie się zimowych zapasów tłuszczu, spalenie niepotrzebnych kalorii, poprawienie kondycji fizycznej i samopoczucia..
Rower -- Rower staje się modny!...
Nałogi -- Przeczytaj zanim spróbujesz!!!
Kontakt
Uczniowski Klub Sportowy
Granatowa Trójka

19-300 Ełk
ul.Piwnika Ponurego 1 woj.warmińsko-mazurskie
tel.(87) 621 48 15

e-mail:uksg3@elk.edu.pl

www.g3.elk.edu.pl/uks

 



Projekt: slawmaks@wp.pl