Logo UKS Granatowa Trójka Do strony głównej Pomóż ! To nic nie kosztuje
Zdrowie Bieganie Piłka nożna Siatkówka Koszykówka Pływanie Aerobic Rower Nałogi
Rower
Nasze gimnazjum
Logo Gimnazjum nr 3 w Ełku Odwiedź stronę naszej szkoły
Gimnazjum nr 3 w Ełku

 

Trochę historii (1)

Historia roweru sięga czasów starożytnych. Już na płaskorzeźbach Babilonu, Egiptu, na freskach pompejańskich zobaczyć możemy jednoosobowe pojazdy z dwoma kołami umieszczonymi jedno za drugim. Po upadku świata starożytnego w zapomnienie poszły osiągnięcia jego cywilizacji. Nie wiemy - i chyba wiedzieć nie będziemy, czy te jednoosobowe pojazdy rzeczywiście poruszały się po ówczesnych drogach, czy też rysunki na freskach były jedynie wytworem fantazji artystów.

Za praojca - teoretyka roweru uznajemy dzisiaj Leonarda da Vinci, bowiem w jego szkicowniku można spostrzec wiele rysunków, które określone są jako prototypy przyrządów służących poruszaniu się po drogach, a napędzanych siłą mięśni ludzkich.

Innym materialnym dowodem świadczącym, że już wcześniej myślano o przyrządzie zwanym później rowerem, jest XVII-wieczny witraż w kościele Saint-Gilles w Stoke Poges na Wyspach Brytyjskich. Widoczny tam młodzieniec jedzie na pomysłowo zbudowanym i bogato wyposażonym, m.in. w trąbkę (!), przyrządzie bardzo podobnym do pierwszych rowerów.

Dopiero jednak koniec XVIII wieku przyniósł przyrząd nazwany celeriferem. Są to dwa masywne drewniane koła, każde z sześcioma grubymi szprychami z drewna, osadzone obrotowo jedno za drugim, na osiach umocowanych po obu końcach drewnianej belki. Jego wynalazca, Francuz o nazwisku de Sivrac, w roku 1790 zadziwił swoich rodaków jazdą na przyrządzie, gdzie jedno koło - przednie i drugie - tylne umocowane były w jednej płaszczyźnie. Siedząc na belce łączącej oba koła, de Sivrac odpychał się nogami od ziemi i... jechał!

Kilkanaście lat później, w roku 1817, Niemiec Karl Drais znacznie ulepszył pomysł de Sivra zaopatrując celerifer początkowo w kierownicę a następnie w napęd ręczny. W innych krajach europejskich rozpowszechnił się pod nazwą drezyny - od nazwiska swego wynalazcy, ale nie zastosowano w nim napędu ręcznego. Nie czekał się on jednak większego praktycznego stosowania. Pozostał ciekawą, dziecięcą zabawką i ulegał stopniowym udoskonaleniom (rys. 1).

Rys. 1. Drezyna - dwukołowy pojazd drewniany z lat 1830-1835, prototyp roweru
Rys. 1. Drezyna - dwukołowy pojazd drewniany z lat 1830-1835, prototyp roweru
Do góry
Co na stronie ?
Zdrowie -- Żyjmy długo, zdrowo i szczęśliwie...
Bieganie -- Biegając będziesz zdrowszy i będziesz dłużej żył...
Piłka nożna -- W piłkę grają wszędzie, na każdym kontynencie..
Siatkówka -- Siatkówka jest grą dla każdego...
Koszykówka -- Swą niesłychaną popularność koszykówka zawdzięcza swej uniwersalnośći...
Pływanie -- Pływanie oprócz niezaprzeczalnych walorów rekreacyjnych ma szczególne znaczenie w profilaktyce wad postawy
Aerobic -- Aerobik to jeden z wielu sposobów na pozbycie się zimowych zapasów tłuszczu, spalenie niepotrzebnych kalorii, poprawienie kondycji fizycznej i samopoczucia..
Rower -- Rower staje się modny!...
Nałogi -- Przeczytaj zanim spróbujesz!!!
Kontakt
Uczniowski Klub Sportowy
Granatowa Trójka

19-300 Ełk
ul.Piwnika Ponurego 1 woj.warmińsko-mazurskie
tel.(87) 621 48 15

e-mail:uksg3@elk.edu.pl

www.g3.elk.edu.pl/uks

 



Projekt: slawmaks@wp.pl