Logo UKS Granatowa Trójka Do strony głównej Pomóż ! To nic nie kosztuje
Zdrowie Bieganie Piłka nożna Siatkówka Koszykówka Pływanie Aerobic Rower Nałogi
Rower
Nasze gimnazjum
Logo Gimnazjum nr 3 w Ełku Odwiedź stronę naszej szkoły
Gimnazjum nr 3 w Ełku

 

Trochę historii (3)

Wiek pary i wynalazków, tzn. wiek XX, przyniósł także zmiany w konstrukcji roweru, do którego wprowadzono łożyska, a w 1888 roku weterynarz z Belfastu - John Boyd Dunlop wykorzystał stary (1845) patent R. W. Thompsona, stosując opony pneumatyczne z zaworem Dunlopa.

Kolejno zmieniano przekładnie, kształt obręczy i jej zamocowanie w osi koła, utworzono trapezową ramę nośną - stosowaną zresztą po dzień dzisiejszy. Nazwiska, takie jak: Cacques, Ozanam, Garin, Dalsell, Surirary, Trauffault czy Stanley, pojawiają się w przeszło 350 patentach, doskonalących znany nam po dziś dzień rower.

Podczas drugiej wojny światowej rower był wielkim sojusznikiem człowieka. W miastach został zamieniony na rikszę i stał się najbardziej popularnym środkiem komunikacji miejskiej.
Po drugiej wojnie światowej budowano tylko rowery metalowe - musiały przecież udźwignąć ciężar około 10 razy większy od ciężaru własnej konstrukcji. Zastosowano stalowe ramy z ciągnionych na zimno rur, ze specjalnej stali szprychy (podobnie jak mechanizm napędowy), wsporniki siodła i kierownicy, łożyska. Podstawowym surowcem w produkcji rowerów staje się stal. Tylko w rowerach wyścigowych, wobec których były specjalne wymagania, eksperymentowano wokół innych, bardziej wytrzymałych, lecz i droższych wielokrotnie stopów, jak np. tytan.

Lata sześćdziesiąte przynoszą składak - rower uniwersalny dla dzieci i dorosłych, i chociaż właściwie ten typ roweru składa się tylko raz, przed pierwszą wycieczką, gdyż później właścicielowi wystarcza sam fakt, że gdyby chciał to mógłby go rozkręcić i złożyć - staje się on popularny, bo uniwersalny!

Następny szlagier to rower polo - długie siodło, tzw. kanapa, rama trochę inna, długa kierownica. W połowie lat siedemdziesiątych pojawia się moto-cross - szerokie opony, sztywna, mocna rama, teleskopy przednie i tylne. Rowery tradycyjne są jednak nadal popularne - a nawet są ciągle udoskonalane. W ten sposób powstaje rower sportowo-turystyczny, o specjalnych walorach.

Konstruuje się wiele różnych typów i odmian roweru, które zwielokrotniają jego funkcje. Buduje się także specjalne rowery służące rehabilitacji czy zdobywaniu kondycji fizycznej w zimie.

Współczesny człowiek ma do dyspozycji ni małe bogactwo mechanicznych środków, takich jak: kolej, samochód, autobus, samolot, motocykl, motorower, służących docieraniu do odległych zakątków. Być może są one nawet wygodniejsze, szybsze, podróżowanie nimi jest niby przyjemniejsze - a jednak człowiek ciągle powraca do roweru. Chcemy zachęcić wszystkich do traktowania roweru jako wielkiej szansy dla siebie, gdyż dzięki niemu poprawiamy stan naszego zdrowia, podnosimy kondycję fizyczną i poznajemy wiele pięknych zakątków rodzimego krajobrazu.

Do góry
Co na stronie ?
Zdrowie -- Żyjmy długo, zdrowo i szczęśliwie...
Bieganie -- Biegając będziesz zdrowszy i będziesz dłużej żył...
Piłka nożna -- W piłkę grają wszędzie, na każdym kontynencie..
Siatkówka -- Siatkówka jest grą dla każdego...
Koszykówka -- Swą niesłychaną popularność koszykówka zawdzięcza swej uniwersalnośći...
Pływanie -- Pływanie oprócz niezaprzeczalnych walorów rekreacyjnych ma szczególne znaczenie w profilaktyce wad postawy
Aerobic -- Aerobik to jeden z wielu sposobów na pozbycie się zimowych zapasów tłuszczu, spalenie niepotrzebnych kalorii, poprawienie kondycji fizycznej i samopoczucia..
Rower -- Rower staje się modny!...
Nałogi -- Przeczytaj zanim spróbujesz!!!
Kontakt
Uczniowski Klub Sportowy
Granatowa Trójka

19-300 Ełk
ul.Piwnika Ponurego 1 woj.warmińsko-mazurskie
tel.(87) 621 48 15

e-mail:uksg3@elk.edu.pl

www.g3.elk.edu.pl/uks

 



Projekt: slawmaks@wp.pl