Logo UKS Granatowa Trójka Do strony głównej Pomóż ! To nic nie kosztuje
Zdrowie Bieganie Piłka nożna Siatkówka Koszykówka Pływanie Aerobic Rower Nałogi
Rower
Nasze gimnazjum
Logo Gimnazjum nr 3 w Ełku Odwiedź stronę naszej szkoły
Gimnazjum nr 3 w Ełku

 

Technika i styl jazdy

JAZDA W TERENIE

Najtrudniejszą przeszkodą dla rowerzysty jest piasek. Rower sportowo-turystyczny, mający ogumienie o szerokości 32 mm (1/4 cala), bardzo łatwo zagłębia się w taką nawierzchnię. Dodatkowe obciążenie, jakie stanowi bagaż, nie sprzyja wyjściu z tej opresji. Trudno jest wymagać od turysty, aby za każdym razem przy wjeździe na odcinek piaszczysty spuszczał trochę powietrza z kół, a następnie je dopompowywał, chociaż to znacznie pomaga.
Na ogół trzeba opanować odpowiednią technikę pokonywania takich piaszczystych odcinków dróg - podstawowa zasada to utrzymanie kierunku jazdy (kierownicy) w pozycji na wprost - jakikolwiek ruch na bok powoduje zatrzymanie roweru lub wywrotkę. Napotykając na swojej trasie dłuższe odcinki piaszczystych dróg, najlepiej dać naszym nogom możliwość zmiany położenia i ruchu, a rower po prostu poprowadzić.

Inną przeszkodą dla rowerzysty są wystające korzenie, krawężniki, wyboje lub małe poprzeczne rowki ściekowe. Pokonywanie tych przeszkód wymaga dużej koncentracji uwagi, umiejętności "podrywania" przedniego koła roweru w momencie przejeżdżania jego przez przeszkodę i odciążenia tylnego przez uniesienie ciała w chwili najeżdżania tego drugiego na wyboje.

Ważną zasadą jest jazda bez pośpiechu - oszczędza nam ona "ósemek", podbicia ramy lub skrzywienia widelca.
Przy pokonywaniu muld terenowych czy zagłębień dobrze jest nieco unieść się na pedałach i przesuwając środek ciężkości zespołu rower - rowerzysta, manewrować tak, aby jazda była najbardziej płynna, bez niepotrzebnych zrywów i zahamowań.

WZNIESIENIA NA TRASIE

Na terenie pagórkowatym lub górzystym jazda rowerem staje się znacznie trudniejsza. Niewielkie górki spotykamy często na każdej trasie, trzeba umieć je pokonywać, a gdy zajdzie trzeba z honorem zejść z roweru i poprowadzić go kilkadziesiąt metrów.
Jazda pod górę wymaga bardzo spokojnego, równego tempa i mocnych, miarowych ruchów nóg. Przed górką - o ile mamy taką możliwość - rozpędzamy rower do większych szybkości, pozwala nam na wjechanie na pewną wysokość bez specjalnego zmęczenia. Gdy szybkość roweru nieco spadnie, należy starać się ją utrzymać na pewnym z góry określonym poziomie, albowiem znacznie mniejsza szybkość spowoduje, że roweru nie uda nam się już ponownie rozpędzić. Dlatego też przy pokonywaniu większych wzniesień należy wybrać tzw. wariant pieszy, zsiąść z roweru, dając odpoczynek zmęczonym mięśniom nóg i spokojnie go poprowadzić oszczędzając mechanizmy przeniesienia napędu a szczególnie łańcuch.
O ile mamy rower zaopatrzony w przerzutki zawsze z niej należy korzystać, dobierając odpowiednie przełożenie do szybkości jazdy.

Przy zjazdach z górki zachowujemy należytą ostrożność. Zdarzają się, nawet w Polsce, kilkukilometrowe zjazdy, a znacznie obciążony rower może osiągnąć tam duże szybkości, co nie jest zbyt bezpieczne przy niezbyt wydajnych hamulcach rowerowych (np. typu szczękowego).

STYL JAZDY

Prawdziwego turystę rowerowego można poznać na pierwszy rzut oka. Charakterystyczna, spokojna sylwetka, tułów lekko pochylony do przodu, ręce lekko ugięte w łokciach, a dłonie luźno oparte na kierownicy i rozluźnione mięśnie rąk. Ruchy nóg są płynne.
Ważną sprawą jest ekonomiczne wykorzystanie energii ludzkiego organizmu. Płynna, spokojna jazda, kręcenie pedałami, tzn. naciskanie w dół, gdy pedał jest na górze i ciągnięcie do góry, gdy pedał znalazł się w swoim dolnym położeniu - wpływa na równomierną jazdę. Dlatego m.in. dobrze jest zaopatrzyć się w "noski", które ułatwiają taką właśnie spokojną jazdę. Unikamy gwałtownych przyspieszeń i hamowań oraz zbytecznych przerw w pracy nóg.
Podczas jazdy z bagażem nie można pochylać roweru na boki, unikniemy tego utrzymując go cały czas w jednej płaszczyźnie.
Korzystanie z przerzutek powinno być tak wytrenowane, żeby nie zachodziła potrzeba oglądania się na manetki podczas przerzucania "biegów".
Dobrego rowerzystę można także poznać po śladzie, jaki zostawia jego rower na mokrej jezdni - potrafi utrzymać stały kierunek jazdy bez potrzeby ciągłego kontrowania kierownicą. Rowerzysta taki trzyma nogi oparte na pedałach przednią częścią stopy, a nie śródstopiem, jak czyni to większość uczących się jeździć. Jest to najbardziej ekonomiczny sposób jazdy, który zalecamy uprawiającym turystykę rowerową.

Do góry
Co na stronie ?
Zdrowie -- Żyjmy długo, zdrowo i szczęśliwie...
Bieganie -- Biegając będziesz zdrowszy i będziesz dłużej żył...
Piłka nożna -- W piłkę grają wszędzie, na każdym kontynencie..
Siatkówka -- Siatkówka jest grą dla każdego...
Koszykówka -- Swą niesłychaną popularność koszykówka zawdzięcza swej uniwersalnośći...
Pływanie -- Pływanie oprócz niezaprzeczalnych walorów rekreacyjnych ma szczególne znaczenie w profilaktyce wad postawy
Aerobic -- Aerobik to jeden z wielu sposobów na pozbycie się zimowych zapasów tłuszczu, spalenie niepotrzebnych kalorii, poprawienie kondycji fizycznej i samopoczucia..
Rower -- Rower staje się modny!...
Nałogi -- Przeczytaj zanim spróbujesz!!!
Kontakt
Uczniowski Klub Sportowy
Granatowa Trójka

19-300 Ełk
ul.Piwnika Ponurego 1 woj.warmińsko-mazurskie
tel.(87) 621 48 15

e-mail:uksg3@elk.edu.pl

www.g3.elk.edu.pl/uks

 



Projekt: slawmaks@wp.pl