Logo UKS Granatowa Trójka Do strony głównej Pomóż ! To nic nie kosztuje
Zdrowie Bieganie Piłka nożna Siatkówka Koszykówka Pływanie Aerobic Rower Nałogi
Zdrowie
Nasze gimnazjum
Logo Gimnazjum nr 3 w Ełku Odwiedź stronę naszej szkoły
Gimnazjum nr 3 w Ełku

 

Tylko własny wysiłek jest skuteczny

W literaturze dotyczącej ruchu i jego znaczenia dla zdrowia wymienia się i opisuje setki różnych form aktywności fizycznej. Wiele z nich to szczegółowo rozpisany system ćwiczeń. Co roku pojawiają się nowe (rzekomo) szkoły i "jedynie skuteczne" formy aktywności. Tymczasem tak naprawdę większość tych propozycji nie wnosi nic nowego, a głównym motywem ich wprowadzania na rynek jest poszukiwanie możliwości zysku. Oczywiście wcale nie oznacza to, że proponuje się rzeczy bezsensowne albo szkodliwe. Najczęściej nad wylansowaniem jakiejś nowej mody współpracują zgodnie menadżerowie, teoretycy kultury fizycznej i wybitni praktycy.

Ludzie potrzebują takich nowości i chcą wierzyć, że to, co się im proponuje jest rzeczywiście nowe, bardziej skuteczne niż to, z czym się dotąd spotykali, a to, czego oczekuje się najbardziej to to, że teraz większy efekt osiągnie się szybciej i mniejszym wysiłkiem a większość pracy wykonają za nas coraz to bardziej wyszukane gadżety, trenażery, maszyny i urządzenia.

Większość tych oczekiwań nie jest uzasadniona, a tych, którzy nader łatwo uwierzą w nową cudowną metodę (odmładzającą, odchudzającą, podnoszącą sprawność) spotyka po pewnym czasie zawód. Zapowiadane (często z wielkimi kampaniami reklamowymi) efekty nie nadchodzą.

Tak się nie dzieje zawsze, tak się jednak dzieje dostatecznie często, żeby w sposób dość kategoryczny uświadomić wszystkim, że ruch i jego najprzeróżniejsze odmiany mają rzeczywiście ogromny wpływ na organizm, ale tak się dzieje pod warunkiem, że ruch ten jest połączony z własnym wysiłkiem organizmu, że prowadzi do odpowiednio wszechstronnego zaangażowania możliwie wszystkich układów organizmu: (układ krążenia, oddechowy, ruchowy, nerwowy itd.) wyczerpania zasobów energetycznych a potem ich odbudowy.

Nie wszystkie formy aktywności fizycznej spełniają takie funkcje, w szczególności - powracam tu do poprzednio wstępnie zarysowanej myśli krytycznej nt. różnych urządzeń - mało wartościowe są różne ćwiczenia bierne, kiedy nasz organizm jest poddawany "obróbce" masażom, wstrząsom itp., np. przez bardzo reklamowane pasy odchudzające napędzane elektrycznie i inne tp. "narzędzia tortur". Tego typu ćwiczenia mogą być z powodzeniem stosowane w procesach odnowy biologicznej jako uzupełniające techniki masażu. Są one też pożyteczne w rehabilitacji, różnych wspomagających technikach odchudzania. W żadnym jednak wypadku nie zastąpią one czynnych funkcji ruchu, w których angażuje się sam organizm i jego układy.

Oczywiście nie oznacza to, że nie należy korzystać z żadnych urządzeń. Np. bardzo dobrym przyrządem do ćwiczeń jest skakanka, takie funkcje spełniają różne inne urządzenia (piłki, maty, rakiety itp.), dzięki którym możemy nasze formy ruchu wzbogacić i uatrakcyjnić.

Podkreślmy jeszcze raz kilka kardynalnych zasad, które określają granice i bariery skuteczności aktywności fizycznej.

Zasada pierwsza:

Decydujące znaczenie wspomagające i stymulujące ma ruch czynny; taka aktywność, która uruchamia większość układów i organów naszego organizmu: Ruch bierny uzyskiwany w wyniku stosowania różnych aparatów i urządzeń do masażu i stymulacji ma znaczenie tylko wtedy, gdy towarzyszy ruchowi czynnemu i uzupełnia go, szczególnie w procesie wypoczynku i odnowy.

Zasada druga:

Z wszelkich form aktywności fizycznej, bez względu na to jak są zachwalane i reklamowane, najwszechstronniejsze i najkorzystniejsze są ćwiczenia wytrzymałościowe angażujące duże grupy mięśniowe, układ krążenia i procesy metaboliczne. Aby tak się stało, ćwiczenia te muszą odbywać się w trzech ważnych wymiarach: długotrwałość, intensywność i częstotliwość. Takie kryteria najlepiej spełniają różne formy marszu, truchtu i biegu, biegu na nartach, jazda na rowerze, taniec.

Drugą grupę ćwiczeń, także niezbędnych dla każdego człowieka, których znaczenie rośnie wraz z wiekiem, stanowią ćwiczenia zapobiegające chorobom odkręgosłupowym oraz osteoporozie. Mówiąc o chorobach "odkręgosłupowych" mamy na myśli te wszystkie choroby i dolegliwości, które wynikają z tego, że kręgosłup z różnych przyczyn nie spełnia dość skutecznie funkcji statycznych, ochrony rdzenia kręgowego i licznych dróg nerwowych wychodzących do najdalszych zakątków ciała (i z nich powracających).

Problematyka ta jest z medycznego punktu widzenia niezwykle złożona i każda choroba i dolegliwość ma swoją indywidualną etiologię i wymaga indywidualnej fachowej diagnozy i leczenia, które może zaordynować jedynie lekarz. Można jedynie wskazać i sądzić, że lekarze specjaliści zaaprobują ten punkt widzenia, że ruch ma we wszystkich przypadkach procesów leczenia, znaczenie ogromne, wręcz niezastąpione.

Jedynie wtedy, kiedy mamy do czynienia z zaawansowanymi chorobami, ruch musi być dobrany i ordynowany przez specjalistę. W olbrzymiej jednak większości chodzi o zastosowanie ruchu w sensie profilaktycznym, zapobiegawczym a także wtedy, kiedy dolegliwości w sposób oczywisty wynikają z niehigienicznego trybu życia (bezruch, siedzenie, otyłość i nadwaga).

W tym drugim przypadku zalecenia są bardzo proste i wynikają z samej istoty ruchu, jego funkcji i sprawczych możliwości.

Zasada trzecia:

Dotyczy podejścia do istoty zagadnienia i związana jest z koniecznością zakwestionowania i wyrzucenia z naszego sposobu myślenia o ruchu, utrwalonych stereotypów. Można to zawrzeć w następujących kilku stwierdzeniach:

- Ruch, wyjąwszy skrajne przypadki kliniczne, skutkuje zawsze pozytywnie bez względu na wiek i stan zdrowia.

- Większość niekorzystnych i przedwczesnych zmian i objawów niewydolności, w wyniku odpowiednio stosowanego ruchu, nie tylko ulega zahamowaniu, ale cofa się, a w wielu przypadkach organizm osiąga stan, którego nigdy przedtem nie posiadał.

- Ruch musi nam towarzyszyć zawsze. Nie można np. stwierdziwszy, że określone ćwiczenia przyniosły poprawę, zaniechać ich, bowiem dolegliwości lub choroba nieuchronnie pojawią się ponownie.

- Najskuteczniejsze są ćwiczenia proste, nieskomplikowane, dostępne dla każdego pod warunkiem zachowania odpowiedniej częstotliwości, objętości i intensywności.

Źródło: Zbigniew Cendrowski, "Przewodzić innym"; wyd. Agencja PROMO-LIDER, Warszawa 1997.

Do góry
Co na stronie ?
Zdrowie -- Żyjmy długo, zdrowo i szczęśliwie...
Bieganie -- Biegając będziesz zdrowszy i będziesz dłużej żył...
Piłka nożna -- W piłkę grają wszędzie, na każdym kontynencie..
Siatkówka -- Siatkówka jest grą dla każdego...
Koszykówka -- Swą niesłychaną popularność koszykówka zawdzięcza swej uniwersalnośći...
Pływanie -- Pływanie oprócz niezaprzeczalnych walorów rekreacyjnych ma szczególne znaczenie w profilaktyce wad postawy
Aerobic -- Aerobik to jeden z wielu sposobów na pozbycie się zimowych zapasów tłuszczu, spalenie niepotrzebnych kalorii, poprawienie kondycji fizycznej i samopoczucia..
Rower -- Rower staje się modny!...

Nałogi -- Przeczytaj zanim spróbujesz!!!
Kontakt
Uczniowski Klub Sportowy
Granatowa Trójka

19-300 Ełk
ul.Piwnika Ponurego 1 woj.warmińsko-mazurskie
tel.(87) 621 48 15

e-mail:uksg3@elk.edu.pl

www.g3.elk.edu.pl/uks

 



Projekt: slawmaks@wp.pl